måndag 19 oktober 2009

Crème brulée!

Häromdagen serverades det ju som bekant crème brulée här hemma, och den blev väldigt lyckad! Jag hade ju hört innan att det var svårt att få till konsistensen, och att misslyckas man så smakar det bara äggröra, men det blev jättegott! Och det är kul att bränna med brännare! :-) Men ett tips bara, till andra första gångs-crème brulée-makare: Ifall ni tänker att "det går nog bra att ställa in formarna på glasskivan i kylen, de är ju inte så varma, man kan ju till och med ta i dem med händerna, de är ju ändå så små, det kan väl inte skada....." Det kan det. Det smäller till ganska högt när glas spricker inne i kylen. Men crème brulèn var så god att det nästan var värt det! Det här receptet räcker till 4 små formar, jag har använt formarna man fick i paketet ihop med brännaren. De är löjligt små, men när man ätit en full sådan form är man väldigt mätt...

1 vaniljstång
4 äggulor
4 msk strösocker
2,5 dl vispgrädde
Ett par matskedar råsocker till den brända ytan
Sätt ugnen på 150C. Häll nykokat vatten i en långpanna, så mycket som krävs för att vattennivån når till hälften av formarna du tänkt använda, när de är nerställda i långpannan. 1,5-2 liter vatten behövs. Värm upp vispgrädden ihop med strösockret och fröna från den urskrapade vaniljstången. Ta av kastrullen från värmen precis när det börjar koka. Vispa upp äggulorna i en bunke så att de blir lite fluffiga, och häll ner gräddblandningen i bunken med äggen samtidigt som du fortsätter att vispa. Fyll formarna, och ställ ner dem i vattenbadet. Låt det stå i mitten av ugnen i ca 25-30 min. Var försiktig när du tar ut långpannan ur ugnen så att vattnet inte skvimpar ut, det är lätt att bränna sig. (Själv skadar jag mig alltid i köket...) Ställ formarna i kylen (inte på glasskivan...) och låt dem gärna stå över en natt, annars räcker nog 3 timmar. Precis före servering, täck formarnas yta med råsocker, och bränn av med brännare för att få den karamelliserade ytan. Den kan man också få genom att ställa in de kalla formarna igen i ugnen och sätta på grillvärmen på 250C. Efter ca 10 min är crème bruléerna gyllenbruna och klara. Crème brulée är så gott! Jag skulle nog kunna äta det varje dag...

5 kommentarer:

  1. Creme brulee är nog en av mina absoluta favorutdesserter, så himla gott.

    SvaraRadera
  2. Har gjort 10 lite större formar och 4 barnformar nu inför nyår, tror det blir ljuvligt! En av mina favoritdesserter också!

    SvaraRadera
  3. Tack för underbart recept, det blev nyårsmiddagens höjdpunkt och gjorde riktig succé! Serverade med några skivade jordgubbar och citronmeliss. Kanongott och precis rätt krämiga konsistens!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att det blev så lyckat! Jag håller med om att det är himlans gott med crème brulée. :-)

    SvaraRadera