måndag 26 oktober 2009

Mormors Kolakakor

De här kakorna har jag en mycket speciell relation till, och jag kan äta hur många som helst av dem utan att tröttna. Men till slut blir man ju väldigt mätt... Men väldigt många kakor hinner slinka ner innan jag når den gränsen. Min mormor brukade alltid baka sådana här kakor, hon fick receptet av sin kompis Gullan, och de brukade baka de här kakorna ofta. Nuförtiden håller mormor sig mest till mandelmusslor, och de är på samma nivå! Egentligen är det här vanliga kolasnittar, men det är något med dem som gör att de här är extra goda:

100 g smör
1,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 stora msk ljus sirap
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Rör smör och socker mjukt, och blanda ihop de torra ingredienserna för sig. Blanda allt till en smidig liten degklump, och dela den i fyra delar som du sedan gör fyra lika långa rullar av och lägger på en bakplåt med bakplåtspapper. Platta till rullarna lite, och sätt in plåten i ugnen på 225C i ca 8 min. När kakorna är gyllenbruna eller snäppet mörkare än så, ta ut dem ur ugnen och snitta dem i bitar med en kniv. Vakta plåten, för på något mystiskt sätt försvinner kakorna från den. Tänk inte ens tanken på att använda margarin istället för smör, jag har provat båda alternativen, och det är en enorm skillnad... Riktigt vaniljsocker höjer också smaken.

För att utöva lite hederligt skrytande så vann jag tävlingen "Kalmars godaste småkaka" med de här kakorna i våras! Det hade nog inte hänt så mycket i världen den helgen, för jag fick en stor bild i tidningen på måndagen! ;-) Nu är bara frågan vad jag ska baka till nästa år...

5 kommentarer:

  1. Jag blev så imponerad av din vinst! Blev aldrig av att jag provade receptet då, så nu måste jag baka dem någon dag!

    SvaraRadera
  2. Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm, dom är ljuvligt goda. Men när jag bakar dom blir dom inte alls lika godiga. Hmmmm........

    SvaraRadera
  3. Åhhh kolakakan är min absoluta favorit bland småkakorna mmm :)

    SvaraRadera
  4. Tack snälla för ett fantastiskt recept! Dom blir sådär perfekt sega i mitten:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillar dem! Åt precis en för 10 minuter sedan. Just nu när jag måste äta mjölkproteinfritt för bebisens kolik är dessa kakor en av få saker jag kan njuta av. De blir precis lika goda på mjölkfritt margarin. :-)

      Radera