lördag 17 oktober 2009

Pappas biffar

Av alla goda maträtter som min pappa brukade laga, så är det nog den här som är min systers och min favorit; färsbiffar med pasta och stuvad spenad. Det här receptet räcker till ca 10 biffar:

500 g nötfärs
1 gul lök
1 dl ströbröd + minst 1 dl extra att vända biffarna i
1,5 dl mjölk
1 ägg
1 msk kalvfond + 0,5 dl vatten
0,5-1 tsk sambal oelek
chilipulver/-krydda
salt och peppar

Hacka löken och fräs den mjuk i en stekpanna med lite smör i. Blanda den sedan med köttfärsen. I en annan skål, rör ihop 1 dl ströbröd med mjölken och låt stå och svälla en liten stund till en tjock massa. Blanda ner det i köttfärssmeten och häll i kalvfond, kryddor och ägget. Forma till biffar, och vänd varje biff i ströbröd på båda sidorna. Detta är viktigt för att få den goda stekytan. Stek biffarna i lite smör, och servera dem med fjärilsmakaroner eller penne, och stuvad spenat kryddad med muskot.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för kommentaren hos mig!
    Vilken fin blogg du har!
    Har du gjort Creme brulée än??
    Jag har ett jättegott recept hos mig.
    Det är jätteenkelt!

    Ha det bra!/Åsa.

    SvaraRadera
  2. Hej mä! Det här är det första jag fick äta hos dig när vi var typ 10 bast, fast den gangen var det med potatismos! Jättegott!

    SvaraRadera
  3. Hej Mä!
    Ja, det kommer jag också ihåg! Och pappa hade kryddat potatismoset jättemycket, och du hade din tröja med katten på! :-) Puss på dig!

    SvaraRadera
  4. Pappas biffar var allas favorit! Men Ratts är dem som kommer närmast originalet.
    Kram på er Ratt och Mä!

    SvaraRadera