tisdag 29 december 2009

Lakritskola med turkisk peppar

Bara för att julafton är över betyder inte det att man äter mindre godis... Nu har man ju tid att gå och tugga på allsköns praliner och kakor! De här lakritskolorna är utan tvekan min favorit bland det hemlagade godiset, och de går lika bra att servera till kaffet på nyårsafton som på julafton. (Eller i soffan framför TV:n när du är ensam och kan ha alla kolorna för dig själv.) Receptet kommer från Johanna Westmans godisbok, och det blir nog ett 40-tal kolor.

3 dl socker
3 dl grädde
1 dl ljus sirap
1 msk kakao
0,75 dl turkisk peppar (hårda karameller)
2 tsk smör
200 g mörk choklad
lite flingsalt

Krossa turkisk peppar-karamellerna i en mortel eller med en brödkniv. De smälter ner bra i smeten ändå, så de behöver inte vara finkrossade. Koka ihop socker, grädde, sirap, kakao och turkisk peppar tills smeten har uppnått 120C, alternativt håller för ett klassiskt kulprov. Ta av från spisen, och häll i smöret. (Världen går inte under om du glömmer hälla i smöret, det gjorde jag, och kolorna blev toppen ändå.) Häll ut i en bakplåtspappersklädd form av lämplig storlek och låt kallna i kylen. Skär i bitar som du sedan doppar i smält mörk choklad, och toppar med lite flingsalt precis innan chokladen hunnit stelna. Här märkte jag skillnad på billig blockchoklad och Marabous lite dyrare 70%-iga 100-gramsförpackning. Marabou var helt enkelt mycket bättre. Jag har alltid gillat att använda mig av blockhoklad, men här blev den faktiskt besegrad. Ett annat tips är att det är mycket lättare att doppa kolan om den är riktigt kall, så har den hunnit bli för varm kan man alltid frysa kolan i några minuter, så svalnar den till. Nu ska jag gå och ta mig ett par kolor till innan Olof kommer hem...

5 kommentarer:

  1. Mums filibabba,,,

    Saknar dig, det är så tyst och tomt på jobbet!!!

    SvaraRadera
  2. Åh, dessa gjorde vi förra året. De är såå sjukt goda! Gott Nytt år på dig. Kram.

    SvaraRadera
  3. Dessa skulle jag precis göra innan jul, men tyvärr kom kräksjukan emellan.... :(
    Men jag tänker göra dom ändå, kan inte vänta tills nästa Jul!
    Dom verkar ju så otroligt goda!!
    Önskar dig en god fortsättning!
    Mvh Åsa.

    SvaraRadera
  4. Har alla ingredienser hemma, så dessa får det bli och det snart.

    Men jag har lakritspulver. Hur mycket tror du kan behövas då?

    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Hmmm Malin, himlans bra fråga. Om jag var du skulle jag ta det säkra före det osäkra och köpa hem en påse turkisk peppar. Originalreceptet är så himla gott, så jag skulle aldrig våga riskera det. ;-)

    SvaraRadera