måndag 21 december 2009

Mormors köttbullar

Säg det julbord som inte inkluderar klassiska köttbullar. För mig hör dem till det viktigaste på julbordet! Speciellt med tanke på hur otacksamt lite sill jag äter. (Läs ingen alls.) Min mormor lagar världens godaste köttbullar. Jag gjorde de här köttbullarna och tog med till kontoret i Barcelona där jag jobbade för några år sedan, för att bevisa för mina spanska vänner att hemlagade svenska köttbullar efter mormors recept är godare än Ikeas (deras enda köttbulle-referensram). Och köttbullarna gick hem, min spanska kollega Antonio åt dem som snacks vid skrivbordet! Det här behövs för en omgång:

500 g nötfärs eller blandfärs
1 riven lök
1 ägg
3 msk ströbröd
vitpeppar
salt
rejält med kryddpeppar

Riv löken på den grova sidan av rivjärnet. Blanda med ägget, ströbrödet och kryddorna. Snåla inte på kryddpepparen, den ska ösas i. Blanda ner köttfärsen, och forma till bollar som steks i smör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar