söndag 27 december 2009

Nyårsdessert - punschpannacotta under jordgubbstäcke

Nu har jag gnuggat geniknölarna rejält och hittat på ett nyårsvärdigt recept alldeles själv. Min mamma lagar jättegod punschglass, så jag tänkte att punschpannacotta borde gå minst lika bra. Dessutom brukar det tipsas om punsch ihop med jordgubbar under sommarmånaderna, så jag tänkte att om man toppade pannacottan med lite jordgubbar som man puréat och som dessutom fått koka ihop med lite socker och vaniljstång innan så bara måste det ju bli bra, och det blev det! (Skryt, skryt.) Men ta inte för mycket jordgubbstopping, för den smaken tar lätt överhanden. Gör bara ett tunt täcke, så kommer punschsmaken fram mer. Det här receptet räcker till 4 små pannacottor. Men alla blir ju glada av stora pannacottor, så gör gärna dubbel sats. :-)

Punschpannacotta:
3 gelatinblad
3 dl vispgrädde
2 tsk socker
0,5 dl punsch, minst (jag använder alltid Carlshamns Flaggpunsch)

Jordgubbstäcke:
ca 10 jordgubbar (beroende på storlek), frysta går bra
1 vaniljstång
ca 0,5 dl florsocker (smaka av tills det är så sött som du vill ha det)

Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i ca 5 min. Koka upp grädde och socker. Ta av kastrullen från plattan, och rör i punschen och gelatinbladen. Låt svalna, och häll sedan i portionsformar som ställs in i kylen i minst 4 timmar, gärna över natten. Till jordgubbstäcket; puréa de tinade jordgubbarna med en stavmixer ifall du har någon, och låt dem sjuda ihop med florsocker och fröna från er urskrapad vaniljstång. Låt svalna, och ställ in i kylen. Häll på den kalla jordgubbstoppingen ovanpå pannacottorna precis innan servering.

6 kommentarer:

  1. Åh, så gott! Till nyår har vi redan bestämt dessert (plus att vi åt pannacotta förra året) men denna måste jag testa! Jordgubbar och punsch är gott tillsammans. :-)

    SvaraRadera
  2. Pannacotta är ju så gott! Måste nog ta och laga lite nu så jag kan mumsa på de senare :)

    SvaraRadera
  3. Åhhå, det där ser ju döläckert ut ju. Usch, själv sitter jag och har riktig idétorka vad gäller nyårsmenyn, men har ju några dagar på mig =).

    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  4. Punsch låter som en spännade smaksättning. Berra har pratat om något annat du bjudit på med punsch som var grymt gott. Glass kanske?

    SvaraRadera
  5. Visst är det en härlig känsla när man kommer på något och som dessutom blir gott. Duktig du är ;) Jag tycker att vanilj med jordubb låter riktigt mumsigt.
    Menade du i din kommentar till mig att du var nyfiken på Göran Persson-boken eller "Äkta vara"? Jag hade skrivit om båda igår :)

    SvaraRadera
  6. Har du inte smakat Helenas punschglass Emy så har du missat något :- )
    Gjorde den till jul och den fick stående ovationer.

    SvaraRadera