lördag 30 januari 2010

Citronpasta

Det här receptet kommer från boken Middag med Mr Latte som jag bloggade om häromdagen. Författaren var helt lyrisk över den enkla citronpastan som hon blivit bjuden på hos par vänner, trots att den inte innehöll så många ingredienser; spaghetti, citron, rucola, créme fraiche och parmesan, och lite salt och peppar. "Hur till sig kan man egentligen bli över det?", undrade jag och bestämde mig för att provlaga receptet. Jag har aldrig gillat citron i varm mat, och jag är inget större fan av rucola, så förutsättningarna var inte de bästa, tyckte jag. Men jag kan inte annat än hålla med bokens författare, den här supersnabba måltiden var verkligen riktigt god! Det här behövs till fyra personer:

spaghetti eller linguine till 4
2 citroner
1 bit parmesanost
1 burk crème fraiche (här är det absolut värt att ta den med högst fetthalt)
3 nävar grovhackad rucola
ca 2,5 dl av pastavattnet
havssalt
grovmalen svartpeppar

Riv skalet av båda citronerna, pressa saften ur den ena citronen och lägg detta i botten på en stor serveringsskål. Riv parmesanen, grovhacka rucolan och häll ner det också. Koka pastan al dente, låt den rinna av och häll sedan ner den i skålen och blanda runt. Rör ner crème fraichen, och späd rätten med pastavattnet. Rör om och blanda ordentligt, och krydda med havssalt och peppar. Blir det torrt, häll bara i mer pastavatten. Den här rätten är verkligen oväntat god!

10 kommentarer:

  1. Onekligen ett intressant recept. Själv gillar jag citronsmak i varm mat. Fast det får inte bli för surt förstås.

    SvaraRadera
  2. Blir det någon skillnad på vilken fetthalt man har på Cream fraichen?

    SvaraRadera
  3. Det blir lite krämigare om man använder crème fraichen som har en fetthalt runt 30%, än om man använder till exempel minifraichen med bara 5%. Personligen tycker jag att den fetare crème fraichen är godare, men det är ju en smaksak. :-)

    SvaraRadera
  4. Detta kan jag tänka mig att jag skulle gilla. Brukar göra en liknade variant på pastasås, men det måste vara crème fraiche tycker jag (som inte gillar light...)

    SvaraRadera
  5. Oj, vilket bra boktips. Är ju galen i kokböcker! Och återigen...så är jag avundsjuk på ditt fina förkläde:)

    SvaraRadera
  6. Åh detta verkar himlans gott, tror jag ska prova det imorgon. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. Citron, vitlök och pasta är helt fantastiskt gott, ruccola gör saken ännu bättre, mums!

    SvaraRadera
  8. Mmmm.... ett recept HELT i min smak!!! :P
    Måste testas!

    SvaraRadera
  9. Det låter verkligen jättegott och spännande oavsett om man serverar det som vegetarisk ensamrätt eller väljer att ha något annat gott till... kan tänka mig att både lax, currade räkor, kyckling, skinka m.m. kan passa bra till. Jättebra rätt att ha i åtanke om man bjuder sällskap där någon är vegetarian.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria! Så här tre år efter att jag la ut den här maträtten på bloggen kan jag säga att både mina vänner och jag fortfarande lagar den ofta. Det är en perfekt vardagsmat som smakar så mycket mer än man kan tro när man bara läser ingredienslistan. Extra gott blir det med mycket svartpeppar och flingsalt. Jag kan tänka mig att den här pastan är en perfekt kompis till både lax och räkor. Nu är jag ju inte så mycket för havets läckerheter, men jag önskar att jag vore.

      Radera