måndag 18 januari 2010

Polkaglass med varm chokladsås

Den här polkaglassen blir extra god tillsammans med den varma chokladsåsen. Vi serverade det till efterrätt när min mormor fyllde 91 för ett par veckor sedan. Min mormor är världens härligaste människa, och det är alltid lika roligt att höra henne berätta om sina minnen från förr i tiden, och om sin uppväxt i Dalarna och Stockholm. Under middagen pratade hon om när hon och morfar var i New York för många år sedan och bodde på Waldorf Astoria, och hur de hade gjort sig i ordning för att äta middag på hotellets restaurang. Men hon blev stoppad i dörren, för på den tiden fick inte kvinnor äta i matsalen, bara män var välkomna där. Så de fick köpa smörgås och äta den på rummet. Allt var inte bättre förr...

Polkaglass för 8 personer (ur Allt om Mat nr 20-2009)
4 dl vispgrädde
4 äggulor
1 dl florsocker
2 äggvitor
1 dl krossade polkagrisar

Chokladsås för 8 personer (och några fler)
3/4 dl kakao
3/4 dl socker
0,5 dl mjölk
0,5 dl grädde
3 msk smör
2 tsk vaniljsocker
2 tsk mjöl

Till glassen: Vispa grädden för sig. Vispa äggulor och florsocker pösigt i en annan bunke, och vispa äggvitorna till hårt skum i en tredje bunke. Krossa polkagrisarna och blanda ner dem i äggulesmeten. Vänd i grädden, och sist äggvitan. Häll smeten i en frysbar form och frys i minst 6 timmar. Ta ut glassen en stund innan den ska ätas, så att den inte är för hård.

Till chokladsåsen: Blanda rubb och stubb och rör tills allt har smält, är rejält blandat och riktigt varmt.

8 kommentarer:

  1. Polkaglass är nått jag blir sugen på så fort jag ser ett recept. Hade varit kul om det gick att köpa i affären. Vilka fina bilder du har på din blogg, verkligen profsiga måste jag säga!!! Kul att du gillar designen på min blogg. Lägger till dig i min länklista så jag kommer i håg att komma hit oftare.
    Ha det så bra, kramar Louise

    SvaraRadera
  2. Vilken perfekt vinterefterrätt! Låter smarrigt värre...

    SvaraRadera
  3. Åhhh vad avis jag är på dig för att du har en sån cool mormor med coola historier :)

    Vad duktig du är som gör egen glass. Tummen upp :)

    SvaraRadera
  4. Mums, vad läckert det här låter och glass är ju aldrig fel trots att det är kallt ute.

    SvaraRadera
  5. Vilken otrolig historia!!! Å polkagrisglass, får värsta flashback från när jag va liten, Hemglass hade såna 0,5 liters paket som man kunde köpa som va olika smaker olika veckor o just den med polkasmak va min favvo, med just chokladsås (på tub då) o mint o choklad är underbart ihop!!! Ha en bra onsdag! Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar bild! Och en sån rolig historia, så dumt att inte få äta i matsalen.

    SvaraRadera
  7. Vilken fin blogg du har ! :-)


    Om tid finns kika görna in på min nya blogg

    http://min-matblogg.blogspot.com/

    SvaraRadera
  8. supergott, men ändra till äggvitor i receptet där du av misstag skrivit äggulor.
    jag och 9-årigen gjorde receptet ihop och njöt :-)

    SvaraRadera