tisdag 5 januari 2010

Rodnande kassler i Bergakungens sås

Det här receptet är en riktig klassiker! Det gavs ut i en receptfolder av Milda 1976, och det är från den som mamma har klippt ut receptet och förvarat det i sin receptpärm ända sedan dess. I min familj äter vi alltid den här maträtten på juldagen (Vi är inte så mycket för den traditionella julmaten...) och det är ett recept som utan tvekan får sällskapa den utvalda lilla skaran under kategorin "Bjudmat/paradrätter". Skål för det! Receptet räcker till ca 4 personer, beroende på hur mycket kassler man köper. Jag har skrivit receptet precis som Milda har utgivit det, men med vissa förslag på förbättringar i kanterna. :-)

500-750 g kassler
2 hackade gula lökar
2 msk Milda (hähä)
2 skivor rökt skinka, 50 g (Här har jag i 150 g, skinka är gott!)
1 och 1/4 dl torrt vitt vin (Häll i mer! 2 dl är bara gott!)
2 dl Milda mat (Häll i 3 dl vispgrädde istället!)
2,5 tsk flytande kalvbuljong
1 msk tomatpuré (eller 2...)
paprikapulver
dragon
vitpeppar
lite salt

Ugnsstek kasslern hel i mitten av ugnen i ca 45 min - 1 timme på 175C. Fräs löken i Milda (eller smör..:-) i en stekpanna med höga kanter en stund, låt sedan den hackade skinkan få fräsa med. Häll i övriga ingredienser, och låt småkoka i ca 5 min. Häll i vinet på slutet. Skär den ugnsstekta kasslern i skivor och lägg ner i stekpannan. Servera med ris.

4 kommentarer:

  1. Åh, det här lät som ett recept i min smak, hamnar i mitt att-prova-dokument.

    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    God fortsättning på det nya året! Vilken härlig blogg du har, hittade den genom matbloggstoppen och jag kommer definitivt att titta in här fler gånger!

    Om du har lust så kanske du kan titta in på min blogg där du kanske hittar något nytt recept? ;)
    Du får också jätte gärna lämna en kommentar om vad du tycker om bloggen och gärna ge tips om vad jag kan göra bättre !
    Ha det bäst!
    Kram Daniella.

    SvaraRadera
  3. Bra recept på kassler! Brukar tycka att det är lite tråkigt med kassler, men detta lät gott!

    SvaraRadera
  4. Jag brukar bara skiva kasslern rå.Sen gör jag såsen och lägger de råa kasslerskivorna i så att de blir varma.Sen serverar jag med pressad potatis.Blir garanterat succe.

    SvaraRadera