söndag 28 februari 2010

Lavendelglass

För en vecka sedan var jag på bio och såg "It's complicated" med Meryl Streep. I filmen har hon ett café, och gör en mycket omtyckt lavendel- och honungsglass. Alec Baldwin gillar den i alla fall. När jag kom hem var jag jätteinspirerad, och ville göra något liknande. Tyvärr var honungen slut, så jag bytte ut den mot en vaniljstång istället, och rörde ihop den här glassen, som räcker till minst 5 personer:
  • 5 dl vispgrädde
  • 5 äggulor
  • 1 vaniljstång
  • 0,5 dl torkade lavendelblommor
  • 2 dl mjölk (gärna 3% fetthalt)
  • 2 dl socker
Häll upp grädden i en kastrull. Skrapa ur vaniljstågen och lägg fröna och stången i grädden. Tillsätt lavendelblommorna och mjölken, och låt koka upp. Sila sedan gräddblandningen, och häll tillbaka den i kastrullen igen. Vispa äggulorna ihop med sockret tills det blir lite fluffigt. Häll den uppvispade äggsmeten i kastrullen med den silade gräddblandningen. Häll i en tunn stråle, och vispa hela tiden medans du gör det. Smeten ska sjuda, men inte koka. Vispa tills smeten börjar tjockna, ta sedan av kastrullen från värmen och häll upp lite vatten på botten i diskhon som du använder som vattenbad. Låt glassmeten stå och svalna där i någon timme, och gå dit och vispa då och då. Häll smeten i en form och ställ in i frysen. Ta gärna ur den och vispa den ett par gånger innan den har frusit helt. Servera gärna glassen ihop med några kanderade violer.

11 kommentarer:

  1. Åh va gott det låter. Vart hittade du lavendel? Eller hade du det sedan isomras?

    /Nina

    SvaraRadera
  2. Vanilj lät ju mycket bättre.
    Men en film som handlar om mat, då måste jag se den :)

    SvaraRadera
  3. Jag har köpt min lavendel i en kryddaffär i Haga i Göteborg, men man kan även köpa på internet, på Borgeby Kryddgård (www.borgebykryddgard.jetshop.se)

    SvaraRadera
  4. Eller hur, jag reagerade också på lavendelglassen och memorerade det så jag kan plocka fram det till sommaren :D

    Din bild är ju helt fantastisk!!

    SvaraRadera
  5. mmm, glass. konstigt att man är sugen på glass ändå mitt i den här vintern... men det är ju alltid gott! :)

    haha, bra att du markerar att han har gjort fel och låter honom äta på en vanlig tallrik! du kanske kan tvinga olof att köpa en ny pastatallrik annars? när min mamma hade sönder min digitalkamera brukade jag ta fram den ibland när hon var i närheten och sucka tungt och sedan lägga undan den igen för att hon skulle få riktigt dåligt samvete. det funkade och så fick jag en ny i födelsdagspresent ;) testa det!

    SvaraRadera
  6. Mycket fin bild och se goda ut

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar bild! Låter läckert med lavendel glass! Ha en kanon vecka Helena! Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Mmm glassen är ljuvlig! Smakar sommar!

    SvaraRadera
  9. Skämtar du med mig tjejen? Haha! Sååå fin bild och så härligt med lavendelglass! Jag sniffar redan vårkänslor! Vill också ha glass! Haha!
    // Carro

    SvaraRadera
  10. Det här ska läggas på minnet till sommaren! Tack :)

    SvaraRadera
  11. Lavendel är verkligen gott att använda i bak. Men jag har aldrig sett det i glass förut, måste absolut testas! :)

    SvaraRadera