onsdag 31 mars 2010

Storbiff i panna

Den här maträtten är alltid lika god, (en av både Olofs och mina favoriträtter!) och smakar som hederlig, svensk husmanskost. Min halvsyster Camilla i Strömstad brukar laga en variant av den här biffen, och Emmy har också en jättegod version av den här. Så här brukar jag göra min variant av storbiff i panna:

Storbiff i panna, 6 portioner:
1 lök
ca 500 g nötfärs
1 ägg
2 msk ströbröd
2 msk potatismjöl
0,75 dl + 0,5 dl mjölk
1 tsk sambal oelek
lite chilipulver
svartpeppar
salt
-------
4 dl vispgrädde
2 msk soya
2 msk kalvfond
2-3 msk färsk, klippt timjan
en näve cocktailtomater, halverade

Hacka löken och fräs den i lite smör. Ta av den från värmen och blanda den med nötfärsen i en bunke. Rör ner ägget. Blanda 2 msk ströbröd med 0,75 dl mjölk och låt svälla några minuter. Blanda 2 msk potatismjöl med 0,5 dl mjölk, och rör ner i köttfärsen. Rör även ner ströbrödsblandningen. Krydda färsblandningen och gör sedan en enda stor biff som täcker hela stekpannan. Stek ett par minuter, och dela sedan biffen i 6 bitar innan du vänder den. När du tycker att den har stekt klart på andra sidan, slå över grädde som du blandat i en bunke med soya, kalvfond och timjan. Låt det snabbt koka upp, halvera några cocktailtomater att toppa det hela med, strö på lite extra färsk timjan och servera sedan med kokt potatis och sallad.

10 kommentarer:

  1. Jodå, min dotter släpar hem sin beskärda del av pynt o dekorationer från kyrkis oxå. Idag kom hon hem med en hemmagjord påskkärring! *ler* Det är lite charmen med att ha barn + att man inte behöver köpa så mycket dekorationer...

    Jag önskar dig en härlig glad påsk!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. mmm.. nu blev jag hungrig åxå :/ *S*

    SvaraRadera
  3. Jajamen, sambal oelek i färs tycker vi om!! Storbiff är en höjdare till vardags, sååå gott ju!!

    SvaraRadera
  4. Älskar pannbiff så det där är nog något för mig! Glad Påsk till er! Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Riktigt gott såg det ut, är förtjust i pannbiff så det här vore nog en ny favorit.

    Om du tycker om att baka kan du tävla om en kakbok på min blogg just nu :)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Låter jättegott! Och ser gott ut också! I love husmanskost! :)
    Finns flera rätter som jag vill prova, köpte för ett tag sen kokboken Husmanskonst - den kan jag rekomendera!

    SvaraRadera
  7. Ja, detta är en absolut favorit. Ska testa din hetare kryddning. Glad påsk! Och tack för Herman!

    SvaraRadera
  8. Tror jag har en Arlaköket med ett likande recept. Min mamma lagade det för många år sedan, gott!

    Ha en riktigt Glad påsk!

    SvaraRadera
  9. Det där låter riktigt gott, får nog ta och testa nån dag.

    Glad påsk på dig!

    SvaraRadera