söndag 2 maj 2010

Key Lime Pie

Det här är riktigt gott! Smakar underbart till eftermiddagskaffet oavsett om det är en söndag i solen eller en onsdag på jobbet. (Eller okej då, den är ännu bättre en söndag i solen.) Den kan förberedas dagen innan, men vänta i så fall med att lägga på limeskivorna som garnering tills precis innan pajen ska serveras.

3/4 pkt digestivekex
75 g smör
1 burk kondenserad mjölk
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
4 äggulor
0,75-1 dl pressad lime

Blanda kex, smör, kanel och vaniljsocker i en mixer/matberedare tills du har fått en grynig massa. Tryck ut den i en form med avtagbara kanter, och grädda i mitten av ugnen på 200C i ca 5 minuter. Låt svalna. Rör ihop äggulorna med den kondenserade mjölken och limesaften, och bred över digestivebottnen. Ställ in pajen i kylen i minst 4 timmar, för att få rätt konsistens. Garnera med limeskivor vid servering.

10 kommentarer:

  1. mmmm... gott gott :) åååå jooo.. söndag väljer vi väl mot jobbet en onsdag :P

    SvaraRadera
  2. Den där pajen har jag hört talas om så länge men aldrig bakat. Kanske dags att ge sig på ett provbak! :)

    SvaraRadera
  3. Gottgottigottgott! :-) Jag är en riktig citrusälskare så det där måste ju vara så underbart gott! Vad smidig den var att göra också. Det gillas!

    SvaraRadera
  4. De se jätte gott ut!! jag gillar paj med lite syra smak heheh de passa ju bra med eftermiddagskaffet eller te och njuter under solen

    SvaraRadera
  5. MMmm, key lime pie hör till mina favoriter! Ser fin ut!

    SvaraRadera
  6. Ja, inte kan jag säga annat än att: "Gah, ge mig en sån bit nuuuuu =)".

    SvaraRadera
  7. Men å va gott! Såg på Leila bakar för någon vecka sen när hon gjorde just Key Lime paj.. Trodde kanske inte att det var ngt för mig men det låter ju himskans gott! Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Den ser vääldigt god ut;-):-) lyckat.!:-)

    SvaraRadera
  9. Det här låter som en paj i min smak, ska prova den i helgen! Pussa Bally grattis i efterskott från oss, dom ska vara lite bortskämda,det är bara så :-)!

    SvaraRadera
  10. Riktigt riktigt gott! En av favoriterna till fikat :)

    SvaraRadera