torsdag 13 maj 2010

Mitt favoritbröd

Det här långpannebrödet bakar jag nästan varje gång jag bakar bröd. Det är otroligt smidigt och går snabbt, eftersom man inte behöver baka ut några bullar av det, utan bara kan lägga det i en långpanna, så sköter det sig själv. En av ingredienserna är mjölet Manitoba Cream, som ger brödet en otrolig jäskraft. Jag brukade tycka att det var bra drag i vetemjöl special, men Manitoba Cream är riktigt grymt! Brödet blir otroligt högt och luftigt i jämförelse. Inspirationen till brödet kommer från Emmys recept (Emmy är jätteduktig på bröd) som ni hittar här, och sedan har jag under mina brödbakarsessioner fått fram följande recept:

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk rapsolja
3 msk ljus sirap
2 dl havrekli
3 rågade tsk blandade brödkryddor
2 tsk salt
5 dl vetemjöl special fullkorn
7 dl Manitoba Cream-mjöl

Smula jästen i en bunke, och häll på det ljumna vattnet och rör tills jästen löst sig. Rör ner olja, sirap, salt, brödkryddor och havrekli. Ös i de båda mjölsorterna och arbeta degen smidig. Låt den jäsa till dubbel storlek i ca 40 min under bakduk. Ta ut degen och lägg den i en långpanna med bakplåtspapper. Tryck ut degen lite så att den kommer ut över plåten. Här brukar jag använda en liten brödkavel för barn, för den kan man kavla med direkt på plåten, en vanlig brödkavel är för stor och tar emot på kanterna. Låt jäsa i ytterligare 40 minuter, och grädda sedan i mitten av ugnen på 200C i ca 25 minuter. När brödet svalnat, skär det i rutor av önskad storlek.

8 kommentarer:

  1. De låta jätte goda utt & lätt att baka måste prova någon dag

    SvaraRadera
  2. Men Helena! Vad spännande att åka till Indien på bröllop. Jag ser guld, glitter, massa färger och blommor framför mig. Ha en himmelsk resa och glöm inte att smaka den indiska/pakistanska mangon.

    SvaraRadera
  3. mm, vad gott med hembakt bröd. det måste jag ju också börja med nu när jag sagt upp mig från cafét där jag alltid brukade få ta med mig överblivna färska frallor hem :/

    ja, man skäms nästan lite när man gnäller om sin trötthet såhär på vårkanten. tack och lov verkar ju de flesta vara inne på samma spår, så det kanske inte är så mycket att skämmas över. jag börjar nästan göra mig i ordning för läggdags vid åtta ungefär, så trött är jag. haha :)

    åh, vad kul med indien! och bröllop! det närmaste det jag kommer är när vi hade indiskt tema på en av mina kompisars möhippa ;) vill också åka dit någon dag, ska bara avklara cuba och canada först, sen så! hur länge blir du där? ät massa gott åt mig också, men skippa matförgiftningarna!

    SvaraRadera
  4. jag får nog prova det där mjölet snart, det verkar ju vara hur grymt som helst?!

    hoppas du får en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Jätteduktig på bröd vet jag inte... men jag är svag för smicker, så tack ;-)
    Har sneglat på det där magiska mjölet. Kanske ska köpa hem en påse nu när jag slipper knåda med elvispen, för det kräver lite hårdare bearbetning, va?

    SvaraRadera
  6. Himla bra recept Helena på ett nyttigt bröd. Kan man få tag i mjölsorten i vanliga butiker? Ha en trevlig kväll.

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Brödet såg jättegott ut! Vet du var man kan köpa Manitoba Cream-mjöl?

    SvaraRadera
  8. Jag köpte mitt Manitoba Cream inne på Maxi i lilla Kalmar, paketet stod vid det vanliga mjölet.

    SvaraRadera