lördag 1 maj 2010

Sparrissoppa till förrätt

Bra recept på förrätter kan man aldrig ha för många av, just eftersom man alltid har alldeles för få förrättsrecept i sin repertoar. I alla fall jag. Dessutom kan jag ju inte servera Olofs vitlöksbröd varje gång... Den här förrättssoppan (som man tacksamt nog kan förbereda dagen innan) hittade jag i årets påsknummer av Allt om Mat, och serverar man i små skålar räcker den här soppan till många fler än bara 4 personer;

2 ägg (kan uteslutas)
150 g grön sparris
3 schalottenlökar
2 msk rapsolja
1,5 dl torrt, vitt vin
2,5 dl matlagningsgrädde
3 dl vatten
2 msk kycklingfond
1 lagerblad
salt och peppar
ev lite hackad persilja till garnering

Ifall du vill ha ägghalvor i soppan (vilket kan vara kul på t ex en påskmiddag), koka äggen så att de nästan blir hårdkokta. Kyl dem sedan och skär dem i halvor. Ansa sparrisen och skär den i mindre bitar, spara gärna några knoppar att garnera soppan med. Hacka löken och bryn den i en kastrull. Häll över vinet och koka tills hälften av vätskan hunnit koka bort. Tillsätt vatten, grädde, fond och lagerblad, och krydda med salt och peppar. Häll i sparrisbitarna. Koka under lock i ca 10 min, och mixa sedan soppan slät med en mixerstav. Tillsätt sedan persiljan. Ta de sparade sparrisknopparna och koka dem i lättsaltat vatten i ca 2 minuter. Häll upp soppan i skålar, toppa med sparrisknopparna och lägg en ägghalva i varje soppskål om så önskas. Blir det soppa över utgör den en prima lunchlåda till dagen efter!

5 kommentarer:

  1. de se jätte gott utt!!
    och jätte fint bild...;=)

    SvaraRadera
  2. jag ska då aldrig mer riva lök, nästa gång det står riven lök i ett recept så får det räcka med finhackat ;) all lök fastnade ju ändå bara i rivjärnet och blev en blöt sörja, så jag förstod faktiskt inte alls vad det skulle vara bra för...

    jag håller med om att det är brist på förrätter! hur kommer det sig? för mig är det visserligen så att jag inte gillar skaldjur och det minskar ju antalet förrätter att välja på drastiskt. vi får skriva en förrättsbok!

    SvaraRadera
  3. Kan tänka mig att den är ljuvlig!

    Ska skrivas ut och sparas :)

    SvaraRadera
  4. Men guuud så så gott!! Fiffigt med ägg till, det borde bli en 10-poängare!

    SvaraRadera