torsdag 17 juni 2010

Den allra godaste rabarberpajen

Jag brukar bräka på om hur god min rabarberpaj är. Lite ofint av mig, men jag lovar att den faktiskt är riktigt god. Hemligheten är mycket kanel och socker. Det här behövs till en paj:

Smuldeg:
150 g smör
3 dl vetemjöl
1,5 dl socker

Fyllning:
6-7 stjälkar rabarber
ca 1 dl socker
ca 1 msk kanel

Blanda ihop smuldegen och ställ den kallt medan du skalar rabarbern och hackar den i bitar. Lägg rabarberbitarna i en bunke, och häll på så mycket socker som behövs, beroende på hur syrlig rabarbern är. Ca 1 dl är ett bra riktmärke. Hysta sedan runt rabarbern i sockret, eller rör noga med en sked, så att rabarberbitarna får socker på sig runt om, på alla håll och kanter. Det gör mycket för smaken, då blir pajen mindre syrlig när sockret får täcka in rabarberbitarna ordentligt. Pudra sedan över rejält med kanel, och strö över smuldegen. Grädda i mitten av ugnen på 225C i ca 20 min. Servera med vaniljglass.

Hysta runt rabarbern i socker så att sockret täcker varenda liten bit...

Ös på rejält med kanel!

Gott med mycket smördeg!

3 kommentarer:

  1. smarrigt, hoppas min rabarber tar sig. o va roligt, bunken funkar! :-) kram

    SvaraRadera