tisdag 8 juni 2010

Tomat och vaniljmozzarella

Av alla förrätter är det här min absoluta favorit - Tomat och vaniljmozarella som serveras med små baguettebitar och färsk timjan. Receptet kommer från Mat-Tina och publicerades i förra årets Lantliv Sommarmat. Vaniljen kommer fram på ett helt annorlunda sätt när den inte används tillsammans med socker, och det är oväntat gott! Till 4 personer behövs följande:

2 askar cocktailtomater, halverade
0,5 dl olivolja
1,5 msk vit balsamvinäger
0,5 msk honung
1 finhackad schalottenlök
1 vaniljstång
300 g mozzarella
flingsalt och nymalen svartpeppar
färsk timjan

Halvera cocktailtomaterna och lägg dem i en stor skål. Ta på dig ett heltäckande förkläde och krama sedan ur vätskan ur tomathalvorna med händerna. Häll tomatsaften i en kastrull, och blanda i olivolja, vinäger och honung. Skåra vaniljstången, skrapa ur fröna och tillsätt i tomatblandningen. Låt koka upp, och ställ sedan åt sidan att svalna. Skiva mozzarellan och lägg upp den fint på ett stort fat. Salta och peppra. Snåla inte med pepparn! Blanda de urkramade tomaterna med den hackade schalottenlöken, och rör ner tomatsåsen. Salta och peppra igen. Häll allting ovanpå mozzarellan, och garnera med färsk timjan. Servera med baguette.

Ifall det blir något över utgör det en prima lunch till dagen efter ifall det kompletteras med vitlöksbröd. Då har även vaniljsmaken hunnit sätta sig ännu mer. Riktigt gott är det!

8 kommentarer:

  1. Ser ju onekligen väldigt gott ut! Perfekt sommarmat.

    SvaraRadera
  2. Det här låter väldigt spännande! Vanilj tillsammans med tomater! Ovanligt, men iof, alla sakerna i den här rätten är ju såå gott = blir nog bra :)

    SvaraRadera
  3. Låter supergott! Och vilket vackert fat på bild nr 2.

    SvaraRadera
  4. Detta måste jag prova. Jag ÄLSKAR mozarellaost och vaniljstång använder jag mycket av i all glass jag gör. Kan vara en oslagbar kombination! Har du lagat mycket indisk mat nu när du är hemma och full med inspiration? /Marty

    SvaraRadera
  5. Låter spännande. Jag älskar vanilj så jag kommer definitivt att prova det :)

    SvaraRadera
  6. coolt med ovanliga smakkombinationer! har aldrig provat mozarella och vanilj innan, men det ser ju onekligen gott ut!

    SvaraRadera
  7. Låter så konstigt så det nästan MÅSTE vara gott! Vanilj till mozarella...
    Fy, vad jobbigt att du inte blir bättre, har du pratat med vårdcentralen om vad dom tycker? Klart du måste bli frisk så du kan börja njuta av sommaren ordentligt! Kram

    SvaraRadera
  8. Låter lite konstigt med vanilj ihop med tomatens syrlighet, men säger du det så tror jag på dig så klart. Förrätter borde jag göra mer av, speciellt under sommarens grillsäsong. Det här receptet får det bli så snart som möjligt.

    SvaraRadera