fredag 16 juli 2010

Mormors fläderblomssaft

Ifall det finns några fläderblommor kvar där du bor, skynda dig att plocka dem och göra saft på dem! Mina fläderblommor kommer från en buske utanför vårt hus, ju längre bort från vägen som flädern växer, desto bättre. Så här lagar jag min flädersaft, efter mormors recept:

50 fläderklasar
3 citroner
2 liter vatten
2 kg socker
50 g citronsyra

Skölj upp klasarna i vatten, skaka av dem och lägg dem i en stor bunke. Borsta rent citronerna, skiva dem ganska tunt och lägg även dem i bunken. Koka upp vatten och socker, och häll blandningen i bunken. Häll i citronsyran, och rör om. Täck med plastfolie och låt stå i kylen i 5-6 dygn, rör om varje dag. Sila sedan saften i en ställning och häll upp i flaskor. Perfekt gå-bort-present!

3 kommentarer:

  1. Bästa receptet! Mitt ser nästan precis ut så och kommer från svärmor. Jag testade i år att ta mindre socker, men det blev inte lika bra.

    SvaraRadera
  2. Fläderblomssaft är ju så gott. Tyvärr tror jag allt är överblommat här. :-(

    SvaraRadera
  3. Vilka bilder du tar...nu igen! Läskar otroligt!

    SvaraRadera