söndag 1 augusti 2010

Världens godaste chokladmousse

Jag älskar chokladmousse, speciellt när den är spetsad med en hint av rom. Det allra bästa när man gjort chokladmousse är när det blir en extra portion över, och man kan äta upp den när alla gästerna har gått hem. Eller dagen efter när Olof inte är hemma (eller kanske bara i ett annat rum, helt ovetandes) så att man slipper dela med sig. Dagen efter är konsistensen på moussen extra bra också. Av det här receptet som jag använt mig av i flera år får man ut 8 st portionsformar med chokladmousse:

200 g choklad, hälften mörk block och hälften 70%-choklad
3 ägg
4,5 dl grädde
4 rågade msk florsocker
ca 0,5 dl rom

Vispa grädden för sig, och äggen med florsockret för sig tills det blir ljust och pösigt. Smält chokladen över vattenbad, och häll ner den i äggsmeten under vispning. Rör ner den vispade grädden, och smaksätt med rom. Kanske behövs det lite mindre rom, eller lite mer, häll i så mycket att man precis anar romsmaken. Vispa lite så att det blandar sig, och häll upp i portionsformar och låt stå kallt i minst 6 timmar. Absolut bäst blir det om det får stå i kylen över natten och serveras dagen efter. Garnera med bär.

16 kommentarer:

  1. ojojojojoj, den här är god, den minns jag från ett besök hos er när ni bodde i nonnes lägenhet. råder alla läsare att omgående införskaffa ingredienserna och vispa ihop denna mousse för att sedan stå utanför kylskåpet och undra varför det inte kan jobba lite fortare...:-)

    SvaraRadera
  2. Vilket bra tips! Har aldrig använt mig av rom i min chokladmousse, men jag kan tänka mig att det ger ett extra sting och skjuts :-)
    Måste ju testas nästa gång... Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  3. Vad gott det låter, får ta och testa detta repet någon gång

    SvaraRadera
  4. Det ser väldigt gott ut och verkar inte bli allt för maffig. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. Jag tror på dig eftersom de ser riktigt smarrigt ut!!

    SvaraRadera
  6. Åh, det låter ju supergott! Choklad och Rom kan ju inte gå fel! =)

    /Lisa - Sockerrus

    SvaraRadera
  7. Haha känner igen det där. Gjorde pannacotta häromdan och blev så glad när det blev en över efter gästerna. :) Din mousse ser rikigt lockande ut.

    SvaraRadera
  8. Chokladmousse är nåt av det godaste som finns!

    SvaraRadera
  9. Smarrigt! Låter jättegott med lite rom i.

    SvaraRadera
  10. Det här ser supersmarrigt ut. Älskar choklad. Och hallon. Och rom.

    =D

    SvaraRadera
  11. Så gott!! Och fin bild som alltod :) Vilken kamera har du? Ska införskaffa en ny hade jag tänkt. Vill ha en enkel systemkamera men som levererar bra bilder :)

    SvaraRadera
  12. Det blev superbra!
    Tack för tipset.

    SvaraRadera
  13. Vi har nog inte samma syn på vad "ägg" innebär, i min värld innebär detta gula & vita.
    Kanske så uppenbart för dig min inte för mig att du avser endast gulan....

    SvaraRadera
  14. Hej Anonym!
    Nejdå, det ska vara hela ägg, gula och vita. I en del andra recept vet jag att det ska vara enbart gula, men just i det här receptet använder jag alltid tre hela ägg.

    SvaraRadera
  15. Håhåjaja, det här ska jag göra till helgen! Jag och maken satt och funderade på någon god efterrätt och chokladmousse är ju aldrig fel; särskilt inte om det är lite rom i :-D

    SvaraRadera
  16. Denna chokladmousse var fantastisk! Jag serverade den med en klick grädde, en nypa havssalt och krossad daim! SUPERGOTT! Tack för receptet :)
    /Trogen läsare

    SvaraRadera