onsdag 15 september 2010

Långpannerutor med råg och havre

Häromdagen när jag gjorde mina vanliga långpannerutor kände jag mig lite wild and crazy och piffade till dem med lite nyttigheter som råg och havre. Helvilt var det. Brödet intogs sedan med underbar äppelmust från Kivik och med sällskap av DN. Det enda negativa som kan sägas om måltiden var att det nog var årets sista frukost ute på terrassen... Men man vet aldrig, jag är hoppfull!

1 pkt jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk ljus sirap
2 msk rapsolja
2 tsk salt
1 dl havregryn
1 dl fiberberikade havregryn
2 msk brunt farinsocker
2 dl rågmjöl
5 dl rågsikt
5-6 dl Manitoba Cream-mjöl

Lös upp jästen i vattnet, och tillsätt de övriga ingredienserna i tur och ordning. Arbeta degen smidig, och låt jäsa i ca 40 min under bakduk. Förflytta sedan degen till en långpanna, platta ut den lite med hjälp av händerna eller en liten söt brödkavel i barnstorlek, och lås jäsa ytterligare 40 min under bakduk. Grädda i mitten av ugnen på 225C i ca 30 min. Skär i rutor av önskad storlek när brödet har svalnat.

9 kommentarer:

  1. Den här bröden är perfekt till frukost tycker jag ;d lätt och gott och det inte så mycket jobb att göra.

    SvaraRadera
  2. *skratt* dina inläggs berättelser är för goa :)

    vild och galen ;) eller galen å vild?!!! *hmm*

    i vilket fall så ser det ljuvligt smarrigt ut :)

    SvaraRadera
  3. Jag är alltid på jakt efter nya bröd. Det låter både enkelt och gott.

    SvaraRadera
  4. Vad gott de låter, perfekt att baka i långpanna, går ju så mycket snabbare med just utbakningen av brödet då

    SvaraRadera
  5. ååååh. vilken sommarbild, känns som om det var tusen år sedan det var varmt här i götet. suck och gnäll. längtar redan efter sommaren...

    SvaraRadera
  6. Visst är det trist att man snart måste flytta in. Maten smakar så mycket bättre utomhus. Men men, om ett par veckor kommer raggsockarna ha vuxit fast och jag kommer tycka det är jättejobbigt att svida om för att visa mig ute ;-)
    Din ugnsform du gjort var jättefin. På min keramikkurs gjorde jag en otroligt ful vas och en skål som inte går att fylla...

    SvaraRadera
  7. Ditt bröd ser så himla fint ut på bilden! Även fast det var bara dryga timmen sen jag åt vill jag ha en sån macka nu! :)

    SvaraRadera
  8. Älskar långpannebröd! Detta ska jag prova!

    SvaraRadera
  9. Så, nu spanar jag efter recept till gott bröd eller bullar. Tyvärr är jag ganska dålig på att just baka, antagligen för att jag höftar för mycket och inte har tålamod.
    Det där mjölet du skriver om Manitoba, var köper man det ?

    Kram Mrs G

    SvaraRadera