onsdag 27 oktober 2010

Festlåda á la Kurt

Min pappa var jättebra på att laga mat, och när han var hemma från sitt jobb på de sju haven var det alltid han som stod för matlagningen. Min mormor säger att när hon var barnvakt åt mig och hackade lök till middagen brukade jag lukta på hennes händer och säga "Du luktar pappa". Han lagade ofta maträtter med lök i, och Festlåda á la Kurt skulle man nog kunna säga var en hans bästa paradrätter. Den innehåller dock mer än bara lök. Fläskfilé, svamp och ost, bland annat. När jag bläddrade i hans receptsamling häromdagen hittade jag originalreceptet på den här gratängen, och insåg att pappa inte alls höll sig till receptet. Så jag lägger ut receptet så som pappa brukade laga det. Kurt som fick sitt recept publicerat i en lokaltidning i västsverige på läsarsidorna någon gång under 70-talet får helt enkelt ha överseende.

1 stor fläskfilé, ca 600 g
2 lökar, skivade
2 dl ris
4 dl vatten + 1 hönsbuljongtärning
kantareller, ca 200 g alt. en konservburk kantareller
champinjoner, ca 200 g
minst 2 dl riven ost
ca 2 dl mjölk
smör, ca 30 g (eller en riktigt stor klick)
2-3 msk mjöl
salt och peppar

Koka riset i 4 dl vatten och en hönsbuljongtärning och lägg det sedan i botten på en smord, ugnsfast form.  Skiva och bryn löken, och lägg den över riset. Skiva fläskfilén, salta och peppra och bryn den i smör. Fördelar skivorna i formen över riset och löken. Skiva och bryn all svamp, lägg åt sidan. Gör en redning på ett par msk mjöl, en stor klick smör och en skvätt mjölk, och späd på med mer mjölk när det börjat tjockna. Rör ner svampen, häll i det mesta av osten, och bre den krämiga blandningen överst i formen. Toppa med lite riven ost, och gratinera sedan i mitten av ugnen på 250 C i ca 20-25 min, tills gratängen har fått fin färg. Servera med sallad.

11 kommentarer:

  1. Härligt med alla dessa barndomsminnen. Mamma gjorde mycket gratänger när vi var små. Mycket med rester av kött, ris och sås. En gammal rätt blev som en ny!!

    SvaraRadera
  2. Tänk vad mat kan trigga minnet på oss, riktigt härliga minnen du har av din pappa och hans matlagning.

    SvaraRadera
  3. Åh, vad det låter höstigt och gott! Det ska jag minsann prova till din kära pappas ära. Tack!

    SvaraRadera
  4. Låter som en väldigt smarrig middag. Blir nog dessutom lite extra god när den serveras ur den ursnygga formen!

    SvaraRadera
  5. hurra för helena-pappan! superfin text! och smarrigt recept, såklart :)

    tack för pralinreceptet, det ska definitivt provlagas till vår glöggkväll.

    SvaraRadera
  6. Så gott det ser ut, det måste jag testa, fläskfile är gott men jag föredrar att ha den i tex grytor och gratänger

    SvaraRadera
  7. Härliga minnen!
    Det här låter som ett recept som jag helt klart måste testa! Fläskfilé och kantareller kan ju inte bli fel!

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga minnen :) Det här låter himla smarrigt och sen är det så tacksamt med alltiett-rätter. Sparas! :) Tyvärr har det inte blivit något svampplockande så det får bli konserv..

    SvaraRadera
  9. Roligt med matlagningsglada pappor.
    Jag väntar otåligt på min turkosa form jag beställt... De är så fina!
    Roligt att vi kommer hamna i samma spalt. Kram.

    SvaraRadera
  10. Oj vad kul! Har precis hittat hit (och bokmärkt!) din härliga blogg och vad hittar jag här om inte min barndoms paradrätt för fredagsmys på 70-talet! Trodde ingen annan kände till Fastlåda à la Kurt ... jätteroligt, tror minsann att jag måste prova din pappas recept!

    SvaraRadera
  11. Tror att jag har blivit bjuden på detta av vår salig far! kram camilla

    SvaraRadera