torsdag 18 november 2010

Kantarellpasta med vitt vin och grädde

Jag skulle kunna äta kantareller varje dag! Min jobbarkompis Marija kan liknas vid en spårhund när det gäller att hitta kantareller, och de senaste veckorna har jag fått flera laddningar kantareller av henne. Mer än en gång har det resulterat i den här kantarellpastan, och det kommer även den senaste omgången kantareller att göra, närmare bestämt imorgon, när syrran och Vimal kommer på besök. Receptet räcker till 4 personer, och smakar ljuvligt!

ca 200 g kantareller
2 schalottenlökar
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl vitt vin
3 dl grädde
tagliatelle för 4
1,5 dl riven parmesanost
havssalt
grovmalen svartpeppar
vit tryffelolja, ca 1 msk

Börja med att sätta igång att koka pastan. Hacka sedan lökarna och pressa vitlöken, och låt ligga kvar på skärbrädan medan du steker kantarellerna lite. Låt sedan löken och vitlöken få fräsa med på slutet. Häll på vin, låt det koka upp, och tillsätt sedan grädde, salt och peppar och låt koka upp igen. Rör i 1 dl riven parmesanost, spara 0,5 dl till garnering. Blanda ner den nykokta pastan, och rör om ordentligt. Garnera varje tallrik med lite riven parmesan, lite flingsalt och ta några varv med pepparkvarnen. Ringla försiktigt över lite tryffelolja, och njut!

Nybro har inte bara senaste smaken av Häagen Dazs att komma med, Nybro levererar även högkvalitativa höstkantareller!

7 kommentarer:

  1. Åh, jag bara älskar kantareller!! Blir så attans avundsjuk när jag ser alla goda kantarellrecept. Här har jag inte fått tag på mer än någon ynka påse torkade. Men ska nog länsa syrrans frys när jag kommer "hem" till jul. Kul med Magasin Vera!
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Mmm, vilken underbar pasta! Jag fick inte tag i några kantareller den här hösten... Det är faktiskt skandal! Och inte blir det bättre när jag läser ditt goda recept och ser på de vackra bilderna... ;-)

    SvaraRadera
  3. Det hade varit jättekul, det är en jättekul grej o jag ser fram emot nästa gång då det är min tur! Ni är välkomna till oss precis när som helst! Om vi skulle besöka Öland så skulle jag inte alls ha något emot att bjuda in mig hos er!!! Din mat ser ju alltid helt fantastisk ut! O nu har Mattias faktiskt visat vad han kan, så nu är det bara att fortsätta, för sippa vin är jag riktigt bra på! Trevlig helg! Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Nu kan jag lägga till langare, dealer och spårhund till mitt CV. Tack kompis :- )

    SvaraRadera
  5. Vilken god pasta! :) Den där ska jag göra, det är ett som är säkert. Jag kan med äta kantareller varje dag, gula!

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt gott! Det här receptet kommer att användas igen och igen och igen. Till slut kanske barnen också lär sig att uppskatta det :oD

    SvaraRadera
  7. Helt otroligt supergott.Har precis gjort din kantarellpasta och kommer att göra den många fler gånger.Ett kanon recept.
    Kram Sanna

    SvaraRadera