lördag 11 december 2010

Lövbiffsgratäng

Här kommer ett av mina absoluta favoritrecept, som seglar rakt in i kategorin Paradrätter/Bjudmat, och som är så bra att ni kommer att laga det flera gånger om! Sanningen är att jag har lagat det här receptet i snart ett helt år utan att blogga om det, men det är för att jag ville hinna servera det på många middagar och vara säker på att ingen läst receptet på bloggen och redan hunnit laga det själv... Receptet kommer från Åsas blogg En sida med mat, (jag har dock ändrat lite i det) hon hittade det i sin tur i en av sin mammas mattidningar. Lövbiffsgratängen räcker till ca 5 personer.

Gratäng:
300-400 g strimlad lövbiff
3 msk soya
2 msk kalvfond
1 pressad vitlöksklyfta
150-200 g färska champinjoner
1 strimlad purjolök
1 hackad röd paprika

Sås:
4 dl grädde
1 msk mjöl till redning
ca 150 g ädelost
lite timjan
grovmalen svartpeppar
lite salt

Börja med att strimla lövbiffen och lägga den i en stor skål tillsammans med soya, fond och pressad vitlök. Låt den marinera där medan du förbereder grönsakerna, som ska hackas och stekas lätt i lite smör. Fräs även svampen i lite smör, och lägg paprika, purjolök och svamp i botten på en smord ugnsfast form.

Lägg sedan den råa, marinerade lövbiffen över grönsakerna. Den ska inte brynas innan, den kommer att bli färdig i ugnen sedan, och köttet blir väldigt saftigt och gott.

Såsen hälls sedan över det marinerade köttet. Till såsen börjar man med att  koka upp grädden. Häll en liten skvätt av den kalla grädden i en liten rednings-shaker och skaka den tillsammans med mjölet, och häll sedan redningen i den varma grädden. Smula ner ädelosten och krydda såsen med timjan, peppar och lite salt. Låt såsen koka någon minut tills osten har smält ner i såsen. Häll såsen över köttet som bilden visar, och ställ in gratängen i mitten av ugnen på 225C i ca 25 minuter. Lägg eventuellt på lite aluminiumfolie mot slutet så att inte ytan bränns. Servera gratängen med antingen ris, potatis eller pasta. Jag lovar att det kommer att bli en ny favoriträtt!

17 kommentarer:

  1. Detta lät verkligen som en kanongratäng.
    Hittde funktionerna angående bilderna, men det är som jag trodde att jag måste överge min bloggmall om jag ska få större biler. De blev helt skeva annars. Hm, så jag får fundera på hur jag ska göra.

    SvaraRadera
  2. Det receptet har jag en variant på faktiskt. har dock inte lagat det men nu blev jag sugen :-)

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet, jääättegod!! Möjligen en aning för salt om man inte tar verkligen "lite salt" i såsen (jag tog väl en halv tsk eller så) för osten är rätt salt i sig. Men vilket roligt och annorlunda recept, tack igen :) /Krista

    SvaraRadera
  4. Jättegott vart denna rätt! Lagade den i söndags. Ha det!

    SvaraRadera
  5. Imorgon kommer mina svärföräldrar hos och vi ska bjuda på trerätters! Tänkte göra detta till huvudrätt och servera med klyftpotatis och rotfrukter! Har aldrig lagat rätten innan, så jag hoppas verkligen den är god!:)

    SvaraRadera
  6. Detta ska göras i mitt kök väldigt snart, så gott det ser ut och låter.

    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Underbar blogg du har. Fått så mycket bra tips och recept härifrån. Tänkte testa detta till helgen. Min fråga är om du har något tips på ett bra rött vin som passar till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Liselott, tack för din fina kommentar! :-) Det här receptet är grymt, och har blivit en av bloggens populäraste maträtter. Jag har nog inget expertutlåtande på vin som matchar till den gräddiga ädelostsåsen i gratängen här, men själv hade jag nog kört på ett säkert kort rioja, som det här:

      http://baraenkakatill.blogspot.se/2012/02/fredagsvinet-club-privado.html

      Radera
  8. Provar detta idag, ser väldigt gott ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt! Jag lovar att det är jättegott.

      Radera
  9. Nu har vi ätit gratängen och den vart helt fantastisk god.

    SvaraRadera
  10. Tack för ett jättegott recept som blev succé. Sparar det som en ny favorit som jag kommer att laga fler gånger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Det här är en riktig superklassiker här hemma också! :-)

      Radera