onsdag 22 december 2010

Vörtbröd

Hu vad kallt det är idag! När jag kom in till jobbet i Kalmar imorse konstaterades det att natten hade bjudit på den kallaste temperaturen sedan 1901. Nu har dock temperaturen stigit till tropiska -10 här på Öland. Ikväll väljer jag dock att stanna inne och äta vörtbröd, den generösa temperaturökningen till trots. Snart kommer mamma över, då ska vi ha myskväll och titta på julfilm och äta onyttigheter. Kanske slinker det ner något glas rödvin också, för att fira att julledigheten har börjat. Här kommer det första receptet jag har bakat ur Monika Ahlbergs Monikas Jul från mitt förra inlägg, som räcker till 3 små fina, och väldigt goda, vörtbröd:

Monikas vörtbröd, 3 st:
50 g jäst
50 g smör
2 dl julmust
1 flaska porter (33 cl)
1 burk kesella
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
4 tsk malen ingefära
1 påse malda pomeransskal (18 g)
1 tsk malen kryddnejlika
50 g russin
19 dl-2 liter rågmjöl

+ 2-3 msk mörk sirap utrört i lite vatten att pensla bröden med

Smula jästen i en bunke, och smält smöret i en kastrull. Häll ner porter och julmust i smöret och värm till 37C fingervärme. Häll vätskan över jästen och rör tills jästen har löst sig. Tillsätt kesella, sirap, kryddor, salt och russin, och rör sedan ner större delen av mjölet i degen och arbeta den smidig. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl om det behövs. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min, baka sedan ut den till 3 ovala bröd som får jäsa en gång till på plåt med bakplåtspapper, också under handduk, i ytterligare ca 30 min. Grädda bröden i nedre delen av ugnen på 175C i ca 40 min. Det kan eventuellt behövas lite längre tid i ugnen, mina hade gott och väl kunnat stå kvar i minst 10 min till. När bröden är klara, ta ut dem och pensla dem snabbt med sirap utrört i vatten. Låt svalna på galler under bakduk.

2 kommentarer:

  1. Åh, ser jättegott ut. Jag skulle också baka vörtbröd om man fick tag på det här i Finland, men icke. Hos oss lovar de -35 grader på julafton. Jag tror jag inte ens fattar hur kallt det är. Just nu när jag skriver har vi -25 grader här i Vasa. fy sjutton.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bröd! Mina vörtbröd misslyckades jag totalt med... Jag knådade degen för lite andra gången så de spack när jag penslade dem och blev platta och breda. Smakade dessutom bara pommerans. Skulle testat ett annat recept, men jag tappade lusten.

    SvaraRadera