fredag 21 januari 2011

Lavendelsemifreddo

De senaste tre fredagarna har jag gjort lavendelsemifreddo som sedan intagits i favoritfåtöljen, fredagstrött och gäspandes ikapp med Bally och Olof, men ändå väldigt nöjd. Jag är helt besatt av lavendelsemifreddo just nu, man kan utan tvekan säga att jag är inne i en lavendelfas. Förra året gjorde jag lavendelglass som man tillagade genom att sjuda glassmeten på spisen för att den långsamt skulle tjockna. Dels tar det tid, och i ärlighetens namn så tycker jag inte om att göra glass på spisen. Den tjocknar ju aldrig! Precis som min syster. Den här semifreddon görs istället på enkelt hederligt vis genom att äggulor vispas med socker och blandas med nyvispad, mjuk grädde. För att få till lavendelsmaken gör jag istället min egna lilla "syrup" genom att koka lavendelblommor med vaniljstång i en skvätt grädde, sila bort blommorna och sedan blanda ner den koncentrerade, ovispade lavendelgrädden i resten av smeten. Sedan fryser man allt i ett par timmar. Blir perfekt! Lavendelglass smakar oväntat och underbart. Lite som att få tillbaka pengar på skatten.

Lavendelsemifreddo, 6 portioner
4 dl vispgrädde + ytterligare 0,75 dl
4 ägg, separerade
1,75 dl strösocker
1 vaniljstång
knappt 0,25 dl torkade lavendelblommor

Separera äggen, och vispa äggvitan vit och fluffig i en bunke. Vispa ihop äggulorna tillsammans med sockret i en annan bunke. Vispa grädden i en tredje bunke. Ropa på en butler som kommer och diskar efter dig. Häll 0,75 dl ovispad grädde i en kastrull. Dela vaniljstången på mitten, snitta upp den och skrapa ur fröna med en vass kniv. Häll ner frön och stång i grädden, och häll i 0,25 dl lavendelblommor. Låt koka upp, och sila sedan bort blommorna och vaniljstången. Fröna slinker igenom silen ändå. Vispa ner den koncentrerade lavendelskvätten i äggsmeten. Vänd sedan ner den vispade grädden i äggsmeten, och avsluta med att vända ner de uppvispade äggvitorna i smeten. Rör om försiktigt, och häll upp i en eller flera som du ställer i frysen. I mindre formar räcker det ofta med ca 3 timmar i frysen, den ska inte vara helt genomfrusen. Ska den inte serveras samma dag - låt den tina långsamt i frysen ca 20 minuter innan servering för bästa konsistens.

13 kommentarer:

  1. Seriöst med egen lavendelsyrup!
    Kramar från Fatt mojj.
    Ikväll ska jag laga din tacogratäng

    SvaraRadera
  2. Alltså... ibland skriver du pm saker som får det att riktigt flimra framför ögonen. Som detta. Jisses vad gott.

    SvaraRadera
  3. Spännande med lavendel, har inte smakat det, få för mig att det ska smaka tvål ;)

    SvaraRadera
  4. Det där måste jag prova och lavendel har jag ännu inte använt i bakverk eller efterätter, nog dags för det :-), måste även prova lavendelglass. Måste bara hitta lavendel först, Haga kanske.

    SvaraRadera
  5. Hahahaha! Den tjocknar ju aldrig, precis som min syster!.... Tycker du det börjar bli läge för dom att skaffa barn? :P

    Detta såg emellertid väldigt smarrigt ut :)

    SvaraRadera
  6. Hihi, jag tänkte snarare på att hon alltid kunnat äta vad som helst utan att det syns på henne. :-)

    SvaraRadera
  7. Spännande med lavendel - det har jag faktiskt inte ens testat ens att äta! Borde göras, det verkar gott.

    SvaraRadera
  8. My god vad gott! Jag är ju oxå en stor fan av lavendel:) ännu ett recept att lägga i högen!

    SvaraRadera
  9. Vad gott det låter och ser ut! Har en lavendelpåse här hemma.. Och du tjocknar ju aldrig heller :)

    SvaraRadera
  10. Jag provade din semifreddo i tisdags när vi hade middagsgäster och det var verkligen en succés. Den kommer jag att göra fler gånger. Supergott :)

    SvaraRadera
  11. låter verkligen udda men kul ide,måste prövas!!!=)

    SvaraRadera
  12. Ser gott ut! De ska ja testa någon dag!

    SvaraRadera