söndag 30 januari 2011

Pannacotta på blåbärschoklad

Den här lilla desserten är resultatet av ett lyckat experiment, som blev av för att jag äntligen fick ändan ur vagnen och rensade i köksskåpet. Det är fascinerande vad mycket man kan hitta i sitt köksskåp; tysk marsipancappuccino (vars utgångsdatum tyvärr inte kunde jämföras med George Clooneys) en mobilladdare, mandelbiskvier och ett paket blåbärschoklad. Tillsammans med ett paket grädde i kylen hade skåpets nyfunna rester stor potential. (Bortsett från mobilladdaren och marsipankaffepulvret.) Blåbärschokladen från Lindt blev en fin pannacotta, och mandelbiskvierna tillsammans med några tinade blåbär och nyvispad grädde blev en god topping. Mycket lyckat!

Pannacotta på blåbärschoklad, 4 pers
1 pkt blåbärschoklad, 100 g (t ex Lindt)
3 dl vispgrädde
2 msk socker
2 gelatinblad

Mandelbiskvitopping
1 dl vispgrädde
1 msk gelésocker (eller vanligt socker)
2 msk blåbär (färska eller frystinade)
en liten näve mandelbiskvier, hackade

Börja med att lägga gelatinbladen i blöt i en skål med kallt vatten i minst 5 minuter. Låt grädden koka upp tillsammans med sockret, ta av från värmen och rör ner gelatinbladen och sedan blåbärschokladen som du brutit i bitar. Rör till en slät smet, och häll upp i portionsformar som får stå i kylen i minst 3 timmar.

Till mandelbiskvitoppingen vispas grädden med sockret mjuk och fluffig, och mandelbiskierna grovhackas, eller bara mortlas om du är lat. Rör försiktigt ner blåbären i grädden, tillsätt mandelbiskvihacket och vänd runt. Toppa pannacottorna med gräddfluffet strax före servering.

18 kommentarer:

  1. Jag kommer behöva skickas på sockeravgiftning om du fortsätter såhär :) underbara kvinna!

    SvaraRadera
  2. Hmmmmm.....ibland kan kylskåpet trolla fram det bästa:-) Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  3. Detta var den mest underbara skåpsrensning jag stött på någonsin! Tycker du borde klura ur något med mobilladdaren också ;-)

    SvaraRadera
  4. Hejhej!
    Jag driver en blogg där jag intervjuar Sveriges bloggare, kända som okända. Skulle vara jättekul om du ville vara med i bloggen och alltså göra en intervju? Hoppas du är intresserad, skulle verkligen vara hur kul som helst :)
    Kramar från bloggarnaa.blogg.se

    SvaraRadera
  5. Tackar! Vilken härlig blogg du har!

    SvaraRadera
  6. Vilken lyckad skåprensning och vilket smarrigt resultat! Som vanligt helt underbar bild... saknar vår nya kamera...

    SvaraRadera
  7. Vilken god dessert och lyckad kylskåpsrensning. Jag ska genast gå ned och se om jag kan hitta barnens försvunna DS laddare bakom någon gammal syltburk ;)

    SvaraRadera
  8. Visst är det kul när man rensar ur och gör rätter som annars inte hade blivit till. låter jättegott det där, jag hade ingen aning om att det fanns blåbärschoklad.
    Kram

    SvaraRadera
  9. lyckad skåpsrensning ser jättegott ut!!!

    SvaraRadera
  10. Vad gott det här verkar! :) Lindts blåbärschoklad är ju en av min favoriter. Och bilden är vacker som vanligt.

    SvaraRadera
  11. Låter både spännande och gott!!!

    SvaraRadera
  12. Kan tänka mig att den satt fint i kistan! Tror jag måste testa detta receptet till helgen, även om jag inte hittar någon blåbärschoklad eller mandelbiskvier i mitt köksskåp... får köpa! Eller så kanske jag hittar något helt annat. :-)

    SvaraRadera
  13. Vilken ljuvligt desert! bara älskar din presentation ;)

    SvaraRadera
  14. Att rena kyl och frys är så tacksamt. Och skafferi! Gjorde cookies med musli i häromdagen, supergoda. Och visst känns det både ekonomiskt och miljövänligt att ta till vara på allt? :)

    SvaraRadera
  15. Oh så gott det såg ut!!

    SvaraRadera
  16. ohlalaa, vilken underbar pannacotta (och vilken superfin bild!)

    SvaraRadera
  17. så härligt gott det ser ut, har just den chokladen liggande i köksskåpet

    SvaraRadera