lördag 1 januari 2011

Värmande vintermat - löksoppa

God fortsättning! Hoppas att ni alla hade en härlig nyårsafton igår. Vår nyårsafton här på Öland var mycket lyckad, och lammpremiären gick över förväntan! Bildbevis kommer inom kort. Men idag är det fransk löksoppa som gäller. Jag tycker extra mycket om dagarna efter jul och kring nyår, då julhetsen är över och man bara kan ta det lugnt och äta god, värmande vintermat. Det här receptet på löksoppa är riktigt gott, och räcker till minst 8 personer. Den här soppan är mycket mer mättande än man kan tro, jag orkade inte ens äta upp hela den lilla portionen som visas på bilden...

6 stora lökar
1,3 liter vatten
2 msk kalvfond
1 dl + 1 dl vitt vin
en halv kruka färsk timjan
1 tsk socker
havssalt
grovmalen svartpeppar
1 dl riven parmesanost
1 dl riven västerbottenost
brödkrutonger, hemgjorda eller köpta, en liten näve per portion

Skiva lökarna tunt och bryn dem i smör i en stor gryta tills de är helt mjuka och har fått lite färg. Häll på vatten, kalvfond och 1 dl vitt vin. Tillsätt socker, salt, peppar och några kvistar timjan också, och låt koka i ca 25 min. Gör du egna krutonger, skär då några skivor dagsgammal långfranska i bitar, häll på lite olivolja och sätt in dem i ugnen på ca 200 C i ca 10 minuter, tills de blivit torra och rostade och fått färg. Ta soppan av värmen och häll i ytterligare en dl vitt vin. Häll upp soppan i små ugnsfasta portionsformar, lägg på en kvist timjan, en näve krutonger, dra ett extra varm med pepparkvarnen och salta lite grann, och strö över de båda ostsorterna som du blandat ihop innan. (Parmesan ger inga trådar när den smält, men det gör västerbottenosten, så en blandning av dessa två smakrika ostar blir perfekt!) Ställ in formarna i mitten av ugnen på 225C i ca 10 minuter, tills osten fått fin färg. Ta ut soppskålarna, garnera med en kvist färsk timjan och servera ihop med vitlöksbröd och ett glas vitt vin.

Till efterrätt när vi ätit löksoppa häromdagen serverade jag Crema Catalana, Spaniens svar på crème brulée, som med smak av apelsin och stjärnanis har en vintrigare smak och passar extra bra så här års.

11 kommentarer:

  1. God fortsättning!
    Härliga bilder på Bally under julen, han är ju för söt! :-)

    SvaraRadera
  2. Mmmm med smak av apelsin låter gott. God fortsättning söta Helena.

    SvaraRadera
  3. Tittar in och önskar dig ett Gott Nytt År!!

    Så smaskig soppan ser ut!!

    KRAM från mig till dig!

    // Inredningsfrun

    SvaraRadera
  4. Soppan låter fantastisk! Ha länge velat prova löksoppa och nu kanske jag vågar...om ni överlevde utan magknip i dagarna tre!?

    SvaraRadera
  5. Mmm den där soppan lät ju gudomligt god, soppa nu när det är så kallt är väl himla bra ;-)

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  6. löksoppa hamnar nog på topp-5 av rätter som jag gillar mest av allt i hela världen. kul att få ta del av ditt recept!

    god fortsättning!

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag tänkte passa på att önska gott nytt år och tipsa om min blogg som du hittar på http://wordsbyme.se. Där kan du läsa om mitt 2010, mina senaste shoppingfynd, vad som hänt i bloggvärlden under året osv.. Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  8. Gott med soppa när det är kallt ute. Och gott nytt år!

    http://smaskelismaskens.blogspot.com/

    SvaraRadera
  9. Hej! Det ser gott ut!

    SvaraRadera
  10. Löksoppa är förbenat gott och vi som älskar Västerbottenost, att vi aldrig haft det i är ju skamligt!

    SvaraRadera
  11. Mums vad god löksoppan verkar. Den måste testas! :)

    SvaraRadera