måndag 28 februari 2011

Dulce de leche-glass

Dulce de leche-orgien fortsätter! Här kommer ett recept på Dulce de leche-glass som är så gott att det kan klassas som matporr. Häromkvällen åt jag så mycket sådan här glass att jag till slut mådde illa. Men det var det faktiskt värt.

Dulce de leche-glass, 10 portioner
4 äggulor
0,5 dl ljust muscovadosocker
1 burk dulce de leche (läs mer om dulce de leche här)
5 dl vispgrädde
2 äggvitor

Separera äggen, spara två äggvitor, och vispa sedan 4 äggulor ihop med muscovadosockret tills det blir lite ljusare och fluffigt. Vispa sedan ner allt innehåll i konservburken med dulce de leche. Hur en konservburk med kondenserad mjölk blir till dulce de leche kan du läsa här. Vispa grädden för sig, och de två äggvitorna för sig i en annan bunke till ett hårt skum. Rör sedan ner den vispade grädden i äggsmeten, vispa ett par sekunder med elvispen så att allting blandas, och vänd sedan ner äggvitorna. Ställ i frysen i några timmar, minst 4. (Det här receptet går självklart bra att göra i mindre skala, jag har bara beräknat det för att hela dulce de leche-burken ska gå åt).

41 kommentarer:

  1. :) Bättre betyg kan det väl knappast bli när det är värt att till och med bli illamående...

    SvaraRadera
  2. Nu får du sluta tortera mig som har sötsaksembargo ;-)

    SvaraRadera
  3. Forstar att du at sa mycket, det hade jag med gjort! Ska absolut testa receptet, ser otroligt gott ut!

    SvaraRadera
  4. Ojojoj, vad gott det låter. :)
    Hittar man den kondenserade mjölken i en vanlig mataffär?

    SvaraRadera
  5. Å jösses vad snålvattnet gick igång på detta... Tack för fina tips!

    SvaraRadera
  6. Så gott, den måste jag bara ta och testa :-)

    SvaraRadera
  7. Jag dräglar nästan... Och det är inte ofta. Både denna o den öppna banan-o-dulche-de-leche-grejsen, ser oerhört goda ut!!! JAG VILL HA! ;-)

    SvaraRadera
  8. Ååååå! Underbart! Jag impulsköpte kondenserad mjölk i fredags å så sent som i förmiddags letade jag runt på diverse matbloggar efter just en sån här glass. :D
    Vilken fantastisk timeing. :P
    Fredagens efterrätt är därmed klubbad å klar. :)
    Funkar det med glassmaskin?

    SvaraRadera
  9. Oj, det hørtes FOR godt ut:-)

    SvaraRadera
  10. Ser tokigt gott ut!! nästan så jag kan föreställa mig smaken. Hur smakar det? :)

    SvaraRadera
  11. Om man använder glassmaskin, häller man smeten i den för frysning efter att ha rört i äggvitorna då?

    SvaraRadera
  12. Åj..vilken gott glass!!
    kondenserade mjölk kan man köpa på willys eller coop forum eller kanske på Ica

    SvaraRadera
  13. Åh, här blev man allt snål av att titta in :-)

    SvaraRadera
  14. Men herregud så gott det låter, jag kan tänka mig att det är något för lilla mig, som den sötsaksgrisen jag är :) Måste ju bara testa nån dag!!!

    SvaraRadera
  15. Så roligt att fler använder matporrsbegreppet... ;) Förstår att glassen MÅSTE testas :)

    SvaraRadera
  16. Precis som Sana skriver så kan man köpa kondenserad burk i mataffärerna. Kolla så att den är sötad, för säkerhets skull. Ett vanligt märke på den är "Thörsleffs". På "mitt" ICA står den bland bakingredienserna.

    Jag har aldrig gjort glass i glassmaskin, men det går säkert bra att göra det här receptet i glassmaskin också. Då tror jag att det kan vara en god idé att helt skippa äggvitorna.

    SvaraRadera
  17. Är det Green Gate man skymtar i bakgrunden ?? :-) Allt du gör ser så gott ut och bilderna är underbara, man blir så sugen att testa allt!!!

    SvaraRadera
  18. Åh vad god den här glassen låter! :) Receptet sparas! Det står faktiskt en sötad kondenserad burk i bakskåpet. Den måste ju användas upp ;)

    SvaraRadera
  19. Wow, detta lät ju helt underbart gott. Måste testas.

    SvaraRadera
  20. Detta måste testas!! Kram!Anette

    SvaraRadera
  21. Det låter toppen gott det tänker jag allt prova, först måste jag leta reda på var jag finner en sådan där burk....

    Finns det möjlighet att låna bilder??? Är noga med att länka till dej! Kika in i min blogg så får du se hur jag gör....

    Mvh Ann-Marie

    SvaraRadera
  22. Självklart är det Green Gate, Anna! Det är mitt Green Gate-förkläde som flashas i bakgrunden. :-)

    SvaraRadera
  23. Underbart god. Blev mycket uppskattad av gästerna. Gjorde den i min glassmaskin men utan äggvitor.

    Mvh Karin

    SvaraRadera
  24. Låter underbart! Ska testa denna ikväll, tänkte jag.
    Vet du hur mycket det var i din burk med kondenserad mjölk? Häromkring finns det nämligen två olika märken, och jag är rätt säker på att burkarna är olika stora.

    SvaraRadera
  25. Jag använder en burk sötad kondenserad mjölk från Törsleffs på 397 g. :-)

    SvaraRadera
  26. Hmm, det här med att få till dulce de leche lät så spännande att jag kokade mig en burk. Sedan blev den inte använd ändå utan har stått i kylen tre veckor, inte öppnat burken alls utan den har stått som den var. Nu hittade jag en god idé till tårta med just dulce de leche. När jag öppnar burken blir jag superbesviken, små prickar syns på ytan o fast smaken är just himmelsk så knastrar det av socker i munnen. Vad gjorde jag för fel tro, kan jag undvika det nästa gång o går det att rädda en redan sockrad sås? Har du någon idé om ovanstående?

    SvaraRadera
  27. Nordhem - jag vet inte vad som kan ha blivit fel, kanske att den inte håller riktigt så länge i kylen? Eller var burken inte helt intakt, var det kanske någon buckla på den? Sådant kan ha negativ inverkan, har jag hört. Testa att använda innehållet redan dagen efter nästa gång. Eller om du skrapar av lite av ytan, har hela burkens innehåll samma sockriga konsistens? Eventuellt att man kan rädda den genom att röra ut den med lite vatten. Om det inte heller verkar funka kan du göra pannacotta av den, då kan du bara röra ner den i några dl grädde som fått koka upp, så bör den smälta ut fint och blanda ihop sig med grädden. Lycka till! :-)

    SvaraRadera
  28. Nu hann jag inte läsa dina förslag men jag skall komma ihåg dem till nästa gång! Nu ställde jag den öppnade burken återigen i en liten kastrull med vatten så fick den bubbla på ytterligare en timme. Brevid den kokade jag en egen chokladkola att ha på tårtan utifall att =)
    Till slut blev det digstivebotten, chokladkola som mellanlager o så kolan från burken ovanpå. Grädde på toppen, jordgubbar o hackade nötter.Det blev fel på vägen, men rätt till slut =)

    SvaraRadera
  29. Vad spännande det låter med den här glassen! Måste testas!
    /Emma

    SvaraRadera
  30. Kan man använda annat socker än muscovadosocker??? Tänkte testa denna ikväll, tack för en bra blogg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Jag gör den ofta på vanligt, hederligt socker.

      Radera
  31. Den var supergod:-) ska prova med nötterna nästa gång, blir nog en god smakbrytning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Den blir om möjligt ännu grymmare då! :-)

      Radera
  32. Tack för suveränt recept! Jättegott.

    SvaraRadera
  33. Man behöver alltså inte röra i den i frysen sen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gör jag aldrig! :-)

      Radera
  34. Skall man koka den kondenserade mjölken i tre timmar till detta recept? Eller räcker det med kortare tid?
    Mvh Paulina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Paulina! Jo, det är 3 timmars kokning som gäller. Såvida du inte köper karamelliserad mjölk istället, för den är redan kokad. Mycket smidigare, men det fanns inte i butikerna när jag skrev det här receptet för några år sedan.

      Radera