onsdag 30 mars 2011

Ädelostpasta med bacon och valnötter

Inspirerad av rådande cravings inne på favoritbloggen Att vara någons fru kommer här ett pastarecept med ädelost och bacon. Låt oss inte disktuera kalorier. Det är oartigt att prata bakom ryggen på sina bästa vänner. Och handen på hjärtat, om man får välja mellan en tallrik ädelostpasta med bacon och en tallrik sallad, vad väljer man? Precis.

1 bit ädelost (ca 140 g)
1 pkt bacon
3 dl grädde
grovmalen svartpeppar
1 dl hackade valnötter
pasta

Klipp baconskivorna i bitar och knaperstek dem i en stekpanna, och låt dem sedan rinna av på hushållspapper. Värm därefter upp grädden i samma stekpanna, smula ner ädelosten och rör tills ostens alla klumpar har smält ner i grädden. Dra några varv med pepparkvarnen, och lägg sedan ner baconbitarna i såsen. Blanda, och servera till pasta. Toppa varje tallrik med hackade valnötter. Receptet räcker till 2-3 personer.

15 kommentarer:

  1. Vilken timing. Har gått och varit sugen på ädelost några dar nu, så kan bra hända att det blir pasta på fredag. Tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  2. Är inte den senaste diet-trenden att äta mycket fett?! Låter tokigt gott!!

    SvaraRadera
  3. :D det första jag tänkte när jag såg rubriken (alltså innan jag läste texten) var: det där skulle vackra emma dö för ;) hur rätt jag hade då på en skala!

    SvaraRadera
  4. Gahhhhhh vattnas i munnen : ) kram

    SvaraRadera
  5. Mmmm. Tack för det! Jag frågade Emma efter recept men har inte sett till något! Det blir middagen i morgon! /L

    SvaraRadera
  6. Gott! Ädelost, bacon och valnötter kan inte bli annat än gott!

    SvaraRadera
  7. Detta låter ju himla gott och enkelt! Sallad kan iofs vara gott, men då ska det vara typ caesar eller någon annan sallad med en massa bacon och ost i. :)

    SvaraRadera
  8. Favoriternas favorit! Ädelost - check. valnötter - check. Massa kolhydrater - check. GRÄDDE - check. Bara baconet jag byter ut ;)

    SvaraRadera
  9. Man kan jo salat ved siden av;-)

    SvaraRadera
  10. Jag älskar iofs sallad, men jag älskar pasta med ädelost och bacon också. Kan man få båda? ;-)

    SvaraRadera
  11. Sallad med ädelost och valnötter, kanske, med grädde/bacondressing? ;-)

    SvaraRadera
  12. Japp, en pasta helt i min smak. Det måste liksom till ost och grädde ;)

    SvaraRadera
  13. Så jävla gott! Jag kör min med creme fraische som jag smälter ner Stilton i, och sen lägger jag den knaperstekta baconen ovanpå som garnering så hinner den inte mjukna i såsen. Oj oj oj. Blir nog detta ikväll igen.

    SvaraRadera
  14. Ps. Har du testat Massaya ännu? Det är ett m-å-s-t-e. Jag får ju leva ut mina vincravings via dig nu!

    SvaraRadera