lördag 18 juni 2011

Getostsallad

Vissa dagar passar det ypperligt med sallad till lunch, dagar då man är i trädgården och vill svänga ihop något snabbt och lätt. Nu brukar väl inte mina sallader vara lätta i fettsnål bemärkelse, utan mer enkla att göra. En sallad som inte innehåller någon form av ost eller bacon är enligt min mening en tragisk sallad. Därav receptet på den här riktigt glada salladen med gratinerad getost! Det här behövs till en portion:

blandad grön sallad efter smak och tycke
1 kokt ägg
ca 1 dl krutonger
valfri mängd getost
ca 1 tsk honung
1 pkt bacon
grovmalen svartpeppar
1 msk rostade pinjenötter

Bröja med att skölja och slunga salladen och lägga den på din tallrik. Klipp baconen och knaperstek den, låt den sedan rinna av på hushållspapper, och strö den därefter över salladen. Koka ägget och låt det ligga i kallt vatten tills det är dags för servering. Bre ut krutonger över salladen, har du inga hemma är rostat bröd skuret i tärningar en prima lösning på problemet. Rosta pinjenötterna, och strö dem över salladen. Lägg sedan getosten i en smord liten ugnsfast form och gratinera den i mitten av ugnen på 225C i ca 10 min så att den smälter ut lite. Lägg den gratinerade getosten överst i salladen, ringla över lite honung och dra några varv med pepparkvarnen. Skala ägget, dela det i två eller tre bitar, och lägg i salladen. Klart att servera!

7 kommentarer:

  1. Tack! Du gav mej just idéen till dagens (något sena pga väldigt långsovmorgon!) lunch! Ut till spisen ska jag och steka kalkonbacon och fixa till en sallad med inspiration från dej!
    /Anki

    SvaraRadera
  2. Håller med, ost måste det vara i en sallad, men jag älskar all ost så sort spelar ingen roll bara det är mycket :-)

    SvaraRadera
  3. Åh, jag håller med, sallad utan ost är verkligen tragiskt =D Gratinerad getost är verkligen inte fel, mums!

    SvaraRadera
  4. Jag håller helt med dig, en helnyttig sallad är sällan gott, måste finnas nån form av ost eller bacon, eller iaf avocado i för att jag ska bli nöjd. Denna ser riktigt god ut!

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig sallad! Du och min sambo har samma tankar gällande vad som gör en sallad riktigt god. Även om han tycker att den är bäst som tillbehör till en god grillad köttbit.

    SvaraRadera
  6. Åhh jag älskar allt med getost. Blir till att spara det här receptet!!!

    SvaraRadera