fredag 3 juni 2011

Rabarbermojito

Jag har alltid haft ett gott öga till klassisk mojito, men man är ju inte sämre än att man vill pröva något nytt, så när min kompis Ylva sa att hon skulle bjuda på rabarbermojito var man ju inte den som avstod. Man är ju inte dum. Receptet kommer från senaste Allt om Mat, och är beräknat till en drink:

Drink:
en halv lime
6 cl vit rom
minst 6 myntablad
2 msk + 1 msk rabarbersirap (se recept nedan)
is
sodavatten (tex Sprite)

Rabarbersirap (ca 0,75 dl)
250 g rabarber
1,5 dl socker
0,5 dl vatten

Börja med att göra raberbersirapen, som sedan ska svalna. Ansa och skär rabarbern i ganska små bitar, och koka upp dem i en liten kastrull tillsammans med socker och vatten. Låt sedan sjuda i ca 10 min. Massan ska sedan rinna av i en sil, pressa lite på den med en sked så att det rinner ut så mycket som möjligt. Pressa inte ut massan i vasken, för det är det som pressas ut som ska användas! Den här vätskan ska sedan koka igen, i ca 5 min tills den har fått en sirapsliknande konsistens. Låt sedan svalna.

Till själva drinken; skär limen i klyftor och lägg i botten på ett glas. Tillsätt rom, 2 msk rabarbersirap och mynta, och muddla sedan för att få fram smakerna. Fyll på med is och sodavatten, och avsluta med att ringla ner ytterligare 1 msk rabarbersirap.

Mycket gott! Ylva och jag rekommenderar dock att ha i mer rabarbersirap än vad originalreceptet anger, för att det ska smaka mer rabarber. Man får smaka sig fram tills man är nöjd, helt enkelt.
Nu är det fredag, hörni! Solen skiner och det är minst 24C ute. En riktigt bra start på helgen!

6 kommentarer:

  1. Mumma! Det både låter och ser vansinnigt gott ut. Rabarberna i kylen gjorde vi slut på igår, men har vi tur så hittar vi fler där de kom ifrån.
    Testade förresten Ripasson du rekommenderade och blev väldigt nöjda, ett riktigt gott vin. Tack för tipset och ha en härligt fin helg.
    Anki

    SvaraRadera
  2. Min favvo-mojito är jordgubbsvarianten (som jag nu blev rysligt sugen på) men denna verkar vara precis lika god!

    SvaraRadera
  3. Så himla gott! När vi är i Stockholm om somrarna är det ett måste att gå på Gondolen och dricka "rabarbersvaj" - också en härligt fräsch rabarberdrink. Ha en härlig helg! Remsan

    SvaraRadera
  4. Jag har inte hunnit läsa det numret ännu. Är himla drinksugen, och den här passar ju nu när det är sommar :)

    SvaraRadera