måndag 5 september 2011

Tacotårta!

Alltså det här är så gott att ni kommer att smälla av! Tacotårta är barnsligt gott, och den perfekta bjudrätten när det kommer barnfamiljer på besök. Eller varför inte en glåmig måndag i september? Det kommer i alla fall inte att dröja länge innnan jag gör tacotårta igen, jag är snudd på frälst här!

Idén med tacotårta är gammal, men jag har upptäckt den först nu. Man tar helt enkelt klassiska tacotillbehör och varvar med mjuka tacoskal så att det byggs på varandra till en tårta. Ta gärna stora tacoskal, vi kom bara över de små i affären. Det funkade, men den blir nog mycket mer stabil med stora skal. Det här är vad jag hade i min tacotårta, som räckte till 6 personer:

1 pkt mjuka tacoskal
500 g nötfärs
1 pkt taco kryddmix
1 burk tacosås (klassisk tacosalsa)
1 hackad purjolök
----------
1 burk (2,5 dl) crème fraiche
1 dl grädde
1 pkt philadelphiaost
1 burk majs
salt
grovmalen svartpeppar
ca 3 dl riven ost
----------
1 extra burk tacosås
lite exra riven ost till översta lagret

Börja med att hacka och bryna purjolöken, tillsätt sedan köttfärsen, kryddmixen och sedan tacosåsen. (Som synes på en av bilderna kom jag på det här med purjolöken lagom till sista lagret, men det underlättar om man kommer ihåg den redan i köttfärsstadiet.) I en bunke vid sidan av - rör samman crème fraiche, grädde, riven ost, philadelphiaost och majs, och krydda med salt och peppar. Lägg ett tacoskal på en plåt med bakplåtspapper (gärna utan kanter, tänk på att du ska kunna skära i tårtan sen) och bre på köttfärsröra. Lägg på ett skal, och bre på oströra. Lägg på ett nytt skal, och bre på tacosås från den extra burken. Sedan är det bara att varva och bygga på tills ingredienserna tar slut.

Ifall tårtans kanter börjar slutta för mycket nedåt och det känns riskabelt att stå och bre på fyllning högst upp, bre då på fyllning på varje skal innan du lägger det överst. På det sista och översta lagret - garnera med lite extra riven ost. Spetsa gärna tårtan med några grillspett ifall du har några, så glider inga av tårtans lager omkring. Gratinera i mitten av ugnen på 225C i ca 20 min, tills osten har fått fin färg. Låt tacotårtan stå orörd i 10 minuter innan du skär i den, så kommer den att hålla formen fint. Glöm inte att ta ur grillspetten! Servera med sallad och njut av hur hiskeligt gott det är med tacotårta!

26 kommentarer:

  1. Trodde först att du försökt få till några ljus på tårtan men att det sedan hade brunnit lite väl mycket i dom:)
    Med eller utan ljus i tårtan, så gott!

    SvaraRadera
  2. Alltid lika inspirerande och härligt att kika in till dig! Den här veckan provar vi på Linas matkasse då tiden är knapp att planera middag när man ska flytta ;-) Min bror svarade på det: "I vanliga fall äter man hämtpizza när man flyttar, men Anna måste ju göra det med klass" ;-) Ja, han e go brorsan :-)
    He de gott!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Hej kompis! När jag gjorde tacotårta använde jag en kakform med löstagbara kanter. Allt hålls på plats i formen. Ett litet tips bara. Kram Marija

    SvaraRadera
  5. WHAT!? Hur har man missat detta hela livet?! Så genialt! Du är bäst! /L

    SvaraRadera
  6. Wow, har nog aldrig sett något liknande! :=) Men ack, vad gott det låter.

    SvaraRadera
  7. Jodu, det ser faktiskt gott ut! Kul att göra någonting annat med tacogrejerna, annars blir det lätt samma sak varje gång. Tacoskal, färs, grönsaker, ät. Tårta livar upp ;)

    SvaraRadera
  8. Tacotårta är jättesmarrigt =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

    SvaraRadera
  9. Du gör så himla kul idéer hela tiden! Man blir alltid så himla glad av att kika in på din blogg :) Fortsätt så!

    SvaraRadera
  10. Ser så gott och krämigt ut! Jag borde testa att laga någon gång :)

    SvaraRadera
  11. Låter och ser jättegott ut. "Alla" gillar ju tacos med :)

    SvaraRadera
  12. Åh vad gott detta låter!
    Får helt klart ta att uppgradera de vanliga tacosen (tradionella fredagsmyset...) till denna tacotårta! :)

    SvaraRadera
  13. Men herregud vad gott det ser ut och låter! Vi som älskar tacos i den här familjen, måste bara prova det här någon dag!! Tack för det :)

    SvaraRadera
  14. Lysande! Helt perfekt på barnkalaset jag skall ha om ett par veckor :)

    SvaraRadera
  15. Åh vilken fin blogg du har =) Jag älskar också mat hehe.. många bra tips, tack!

    SvaraRadera
  16. oj vad gott! nu blir jag superhungrig....

    SvaraRadera
  17. Lenita från Bohuslän7 sep. 2011 19:41:00

    Oj!! Vilken härlig tårta!!! Är barnsligt förtjust i tacos och så kommer du med tacotårta :-)) Härhemma är det standard med tacokväll varje fredag sen barnen var små...det sitter i ännu :-))Tack söta du för detta recept!

    SvaraRadera
  18. Det ser verkligen jättegott ut - och barnen som älskar tacos! Får deffinitivt prövas till fredagsmyset :-)

    SvaraRadera
  19. Å det här ser fantastiskt gott ut! Perfekt för fredagsmys!

    SvaraRadera
  20. Det här måste testas.
    Jag har jag har länkat till dig från min kategori "Recept - Fredagsmiddag", hoppas att det är ok :-)

    SvaraRadera
  21. Måste testas!
    Jag har en kategori på min blogg som heter "recept - fredagsmiddag" så jag la en länk hit, hoppas att det var ok :-)

    SvaraRadera
  22. Hej!

    Hittade hit och testade receptet, jösses så smarrigt! Hoppas det är ok att jag länkat hit på min blogg.

    Ha en fin adventskväll// Mira

    SvaraRadera
  23. Bästa receptet på tacotårta! Rekommenderas varmt :-)

    SvaraRadera
  24. Alltså tacos OCH tårta i ett? Kan det blir bättre? :)

    SvaraRadera