torsdag 13 oktober 2011

Kantarellcarbonara

Den här maträtten är som en blandning av kantarellpastan och spaghetti carbonara, och ett perfekt användningsområde för de förvällda, frysta trattkantarellerna man har i frysen. (Om man nu har turen att ha några.) Det här åt vi härom veckan, och det är också vad som står på matsedeln i afton denna torsdag. Men först ska jag åka och träna. Ja, ni hörde rätt. När min kompis Lena var här i helgen och hade med sig joggingskor för att hon ville ut och jogga en runda på Öland (alltså frivilligt) blev jag faktiskt lite inspirerad. Inte så att jag följde med på rundan - någon måtta får det ju vara, men nu när det har hunnit bli torsdag och jag har haft nästan hela veckan på mig att samla mig såväl psykiskt som fysiskt inför detta event så ska det faktiskt bli trevligt att komma iväg. För att inte tala om hur trevligt det ska bli att komma hem igen och äta kantarellcarbonara!

Kantarellcarbonara, 4 pers
2 pkt bacon
kantareller (så mycket du får tag i  :-) 
3 schalottenlökar
4 dl vispgrädde
3 äggulor
1 dl parmesan + 1 extra dl till servering
rejält med svartpeppar
spaghetti för fyra personer

Koka spaghettin al dente. Strimla baconet i småbitar och fräs det en stund. Låt det rinna av på hushållspapper. Hacka schalottenlökarna och fräs dem samtidigt som du fräser kantarellerna. (Har du helt färska kantareller som aldrig varit förvällda - fräs dem ensamma först så att vätskan får gå ur dem.) Blanda spaghettin med löken, de frästa kantarellerna och baconet. Blanda grädden med äggulorna i en bunke ihop med 1 dl parmesanost och massor av svartpeppar. Blanda detta med spaghettin precis innan servering. Garnera varje tallrik med riven parmesanost och nymalen svartpeppar.

Och hörni - ni missar väl inte tävlingen? Klicka här så kommer ni direkt till tävlingen där ni kan vinna en sådan här lila form från Rice i samarbete med Nordljus. Tävlingen pågår till imorgon lagom fram till fredagsmyset börjar, sedan presenteras en vinnare under fredagkvällen!

9 kommentarer:

  1. Så gott! Och så duktig du är som ska träna ikväll. Det ska inte jag, istälelt blir det mat och tapas på stan, men hade nog behövt träningen mer...

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott och höstinspirerande det låter!!! Önskar jag hade lite trattisar med mig hit men jag kanske kan testa med orstronskivling? Idag har jag köpt en pastamaskin så nu ska här bli färsk pasta också!
    Åsa

    SvaraRadera
  3. vi har kantareller kvar i frysen. Mmm gott recept måste vi prova´...

    SvaraRadera
  4. Så mumsigt, kantareller är ju sååå gott!!!
    Imporgon håller jag tummen att just jag kan vara vinnare till den fina gratängformen =)

    SvaraRadera
  5. Jag har också ätit kantareller idag, för min del så slank det det två stycken kantarelltostat i magen :-)

    SvaraRadera
  6. Usch, nu får man ju dåligt samvete... Min träning har jag laddat för i några månader nu, men fortfarande inte kommit iväg på... känns som jag fastnat i laddarläget:) Men en promenad då och då lyckas jag iaf få till!
    Men med en morot som denna så vetekatten om inte till o med jag hade kommit iväg till gymmet:)

    /Anki

    SvaraRadera
  7. Kantarellcarbonara, vilken alldeles förtjusande idé! Hoppas att ni får en fin helg!

    SvaraRadera
  8. Kantareller och träning - kan inte bli bättre! :)

    SvaraRadera
  9. Vilken jättemysig blogg! Hit in kommer jag kika fler gånger :).

    SvaraRadera