lördag 5 november 2011

Världens godaste havrekakor

Hoppas att ni har en fin lördag därute, allihopa! Själv har jag precis kommit in från en promenad med Bally på de höstfärgade fälten borta vid Björnhovda här på Öland. Det är en sådan där riktigt härlig novemberdag idag, när eftermiddagssolen är låg och lyser genom höstdimman. Nu ska vi värma oss med en kopp té och havrekakorna som jag bakade igår. Jag skulle faktiskt vilja påstå att de är världens godaste havrekakor. Jag har bloggat om dem en gång förut, men de förtjänar en revival. Hemligheten är nog ändå smöret. Som vanligt, alltså.

Här är receptet, det blir ca 28 kakor. En varning bör dock utfärdas för smeten - den är försvinnande god.

200 g smör
2,5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1,5 tsk bikarbonat
4,5 dl havregryn
2 dl russin

Rör smör och socker mjukt. Blanda mjölet med bikarbonat och vaniljsocker, och blanda sedan ihop det med smöret. Blanda därefter i havregrynen, och sist russinen. Forma till bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen på 175C i ca 13 minuter. De kommer att flyta ut och bli platta, och de är klara när de är gyllenbruna. Låt dem svalna på galler. Ät och njut!

35 kommentarer:

  1. Lenita från Bohuslän5 nov. 2011 16:03:00

    Här på västkusten har vi oxå njutit av det härliga novembervädret :-)Har faktiskt oxå vart ute i skog & mark med min syster och hennes 2 hundar....blev många vackra bilder i trollskogen.Hade gärna kommit hem till ett gäng av dina goda havrekakor...ser riktigt mumsiga ut!Påminner mig lite om min farmors havrekakor :-) Ha en underbar lördagkväll för det skall vi i goda vänners lag med härlig middag! Kram.

    SvaraRadera
  2. Lenita, det låter som att du har en toppenlördag! Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Gott!
    Havrekakor påminner mig om barndomstiden :)

    SvaraRadera
  4. Världens bästa havrekakor, De jag fick av dig sist tog slut i ett nafs. Går ju inte att sluta äta när man börjat. Kram Marija

    SvaraRadera
    Svar
    1. Waoooo...låter toppen. Söker en god lättsmält kaffekaka till kaffestunderna. Ska baka dem nu

      Irre

      Radera
    2. Hoppas du tyckte om dem! Det är riktiga storfavoriter både här hemma och på jobbet. :-)

      Radera
  5. Mums! Kul att du hittade till mig, jag återkommer absolut till dig, kram

    SvaraRadera
  6. Hej,
    Vad roligt att du kikade in och kul att du gillade armbandet med nyckeln.

    Vilken underbar blogg du har, här kan man fastna länge hihi.
    Bally är ju bara föör söt, tror Nellie blev lite smått förälskad och hon hälsar hela vägen från Dalarna till Öland ;)

    Hit återkommer jag gärna!

    Kram kram
    Linda

    SvaraRadera
  7. Vad gott! Snart dags för småkaksbak. Alltid bra att ha hemma!

    SvaraRadera
  8. Åh mums vad gott!
    Sv: Nämen tack så mycket! Har haft en väldigt långt paus fram och tillbaka, men nu är jag tillbaka:) Jaha, åh vad kul med disco dans, och musikal! Det skulle jag också vilja göra. Tråkigt med det som hände med din nacke:/ Ja, åh älskar det programmet, tyvär har jag inte kanal 5 så jag får titta på youtube haha!/kram Linn

    SvaraRadera
  9. De där ser ju helt perfekta ut, åh, vad sugen jag blev på att baka nu <3 Kanske lite hackad choklad i också för lite extra lyxfaktor? ;)

    SvaraRadera
  10. Blir det typ chocolate chip cookies fast med russin istället?
    Ser gott ut och inser ju att det är perfekt att baka kakor tillsammans med barnen.
    Ska nog testa det här nästa gång.

    SvaraRadera
  11. Mja, det kanske blir lite som chocolate chip cookies fast med russin och utan choklad. Men nu när ni säger det... nästa gång ska jag testa att hacka i lite choklad! :-) Kan bli hur gott som helst!

    SvaraRadera
  12. Åh så gott, dessa måste vi prova hemma här Hej H

    SvaraRadera
  13. åh så gott.skulle nog lägga choklad i,älskar choklad och russin ihop,supergott

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Tack för en trevlig blogg!
    Mycket goda kakor! Eftersom mina grabbar inte gillar russin, blev det hackad mörk choklad istället. Tog en bilig variant, typ blockchoklad. Istället för bikarbonat, går det bra med bakpulver (som mestadels innehåller bikarbonat), men dubblera mängden. Hälsningar Pia i Eslöv

    SvaraRadera
  15. Hade inga russin hemma men däremot gojibär som jag blandade i. Det blev också mumsigt! Det allra bästa med receptet är att det verkligen blev 28 stycken. Jag gör ofta lite för stora kakor när jag följer andra recept men detta receptet var perfekt! En sak som jag ändrade på var när jag rullade bollar till plåt 2 så lade jag bollarna i bullformar eftersom kakorna på den första plåten(15 st) flöt i hop. På så sätt behövde jag inte göra någonting när jag tog ut dem ur ugnen. Men det gör man som man vill med. Hur som helst så blev de vääääldigt goda! Hälsningar Camilla.

    SvaraRadera
  16. Vad kul att ni har provat receptet! Kan tänka mig att det blev gott med såväl choklad som gojibär i.

    SvaraRadera
  17. Tack för det här receptet! Min nya favoritkaka! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! :-) Jag håller med dig, det är min favoritkaka också.

      Radera
  18. De blev jättegoda! Tack för receptet! /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skandalöst att jag var så dålig på att svara på kommentarer förr. Kul att du gillade receptet Maria!

      Radera
  19. Jättegoda!!! :D ...och degen var också jättegod - livsfarligt ju - nära att det aldrig blev några kakor... :)
    ...jag lade till ett ägg (det kändes tryggt att ha med ett ägg) och en halv tsk salt. / Martina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste testa med ägg nån gång. Det är ju som sagt aldrig fel. Och saltet gör dem nog bara ännu godare!

      Radera
  20. Ja, detta måste nog vara världens godaste kakor, alla kategorier. Och snabba och lätta att göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de goda?! Och så är smeten väldigt god också... ;-)

      Radera
  21. Bakar dem just nu. Kan inte sluta äta degen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Visst är den god? Brukar också äta ohälsosamma mängder deg! :-)

      Radera
  22. Ja, dessa kakor var fantastiska! Min familj och jag ar nyflyttade fran Los Angeles till South Carolina, USA och jag har alla mina recept packade I lador. Jag hittade pa din blog nar jag sokte pa natet. Men det roligaste vad att jag ocksa ar ifran Oland. Jag har bott i USA sedan 1989. Uppvaxt i Farjestaden. Tack for receptet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höras, och vad kul att du också är från Färjestaden! Tills du packat upp dina recept (och förhoppningsvis gärna efteråt :-) får du botanisera härinne för hederliga, svenska recept på gofika! Kram!

      Radera
  23. 20170521 Provade ditt recept idag; SUPERGODA! Tack :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! De här kakorna är mina egna favoriter. :-)

      Radera