torsdag 24 november 2011

Vit saffransglögg med clementin och vanilj

Är det någon mer än jag som fick upp ögonen för saffransglögg förra året när det var årets glöggsmak? Hur trevligt som helst ju. Jag gillar vit glögg. Eller ja, den är ju inte vit, men ni fattar. Den är lite nyskapande. Att göra egen glögg är faktiskt hur enkelt som helst, och när man ändå är igång kan man lika gärna göra två sorter.

Jag gjorde en glögg på vitt vin och en på rosévin, som det finns recept på i inlägget nedanför detta. Efter en noggrann överläggning med den trevliga damen på Systembolaget kom jag hem med de här två vinerna, som jag vet sedan innan smakar bra även utanför glöggsammanhang. Som smaksättning i glöggsorterna använde jag bland annat clementin, kanel, stjärnanis, kardemumma och nejlika - klassiska julkryddor som alltid levererar! Vi börjar med receptet på vitvinsglöggen med saffran:

1 flaska torrt vitt vin (t ex Boulder Bank, nr 6367 på Systembolaget)
1 pkt (0,5 g) saffran
3 hela kryddnejlikor
1 clementin skuren i klyftor
1 snittad vaniljstång
2 msk flytande honung
0,75 dl socker

Häll vinet i en kastrull och tillsätt saffran, kryddnejlikor, frön från en urskrapad vaniljstång (och även vaniljstången), och clementinen skuren i klyftor. Låt sjuda på mycket svag värme i ca 15 min. Den får inte koka. Rör ner honung och socker och rör tills det har smält, och fiska sedan upp clementinklyftorna och släng dem. Ta kastrullen från värmen, och låt glöggen svalna helt innan du silar den och häller upp den i rengjorda flaskor. (Självklart går glöggen bra att spetsa med starkare grejer!)

19 kommentarer:

  1. Låter riktigt mumsigt :) Duktig du är som gör egen!

    SvaraRadera
  2. Så himla fint du gjort! Det låter lite avancerat att göra glögg, men tack för receptet, det ska jag nog prova. Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Hur länge håller sig glöggen på flaskan sen?

    SvaraRadera
  4. Båda recepten låter ju hur goda som helst och de finns ju en "risk" för att de faller oss i smaken - vi delar ju smak vad gäller vin:)

    SvaraRadera
  5. Den var fantastiskt god! Så nu är jag taggad att göra egen.

    SvaraRadera
  6. Oj, kul! Har aldrig gjort glögg på det sättet, vi gör den sorten som tar så förbenat lååååång tid!

    Trevlig helg till er!

    SvaraRadera
  7. OHHH vad trevligt med egen vitvinsglögg! Den ska jag göra så kan manken pyssla med sin rödvinsvariant ;-)

    //Lotty

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Jag ska ha "glöggfika" här hemma runt tredje advent, och ska då göra egen glögg. Jag har aldrig gjort det innan och tänkte därför kolla med dig... När det bara sjuder så försvinner inte alkoholen, va? Eftersom jag kommer ha gäster som kör bil så skulle jag behöva ha alkoholfri glögg. Går det bra att koka den istället, för att få den alkoholfri, eller rekommenderar du att man köper alkoholfritt vin?

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  9. Amanda, det där var en jättebra fråga. Det är ju alltid lite känsligt det där med bilkörning. Det försvinner inte tillräckligt med alkohol av enbart sjudning, och jag vet faktiskt inte hur det går med glöggen om du kokar den. Det säkraste är nog att göra den på alkoholfritt vin. Hinner jag testa det själv innan den tredje advent lovar jag att höra av mig här i kommentarsfältet. Personalen på systemet brukar vara duktiga på att komma med tips om alkoholfria alternativ också, när du väljer vin till glöggen.

    SvaraRadera
  10. Denna måste jag testa, gjorde med god framgång rödvinsglögg igår, så vill genast testa denna med.

    SvaraRadera
  11. Nej, jag anade nästan det. Ja, om du testar det själv så får du jättegärna säga till! Annars testar jag nog att göra glögg av både alkoholfritt och "vanligt" vin. :)

    SvaraRadera
  12. Gud vad gott! Saffran är ljuvligt!

    SvaraRadera
  13. Lena - i vårt hus varar inte glöggen så länge ;-), men det längsta jag har förvarat den i kylen är i alla fall två veckor, och det har funkat jättebra!

    SvaraRadera
  14. Ser lysande ut, bokstavligen. Har tipsat om denna bland andra julrecept på min blogg.
    God jul!

    SvaraRadera
  15. jättebra recept, jag plusade på med en halv stjärnanis

    koka glögg för att få bort alkohol... det tar lång tid att få bort alkohol, ett snabbt uppkok tar bara bort en liten del... skall du köra på glöggen skall du nog koka den typ en halvtimme... vet att det står om detta i LFWs bok matmolekyler... det är en myt att vin som fått ett snabbt uppkok inte innehåller alkohol och att vi är rädda för det i sverige säger ngt om vår spritkultur

    SvaraRadera
  16. Kettil - tack för tipset! :-)

    SvaraRadera
  17. Fik äntligen tummarna loss och gjorde denna glögg. Väldigt god!

    SvaraRadera
  18. Fick äntligen tummarna loss och gjorde din väldigt goda glögg!

    SvaraRadera
  19. Hejsan!
    Nu är det lite sent såhär efter jul, men jag tänkte dela med mig lite om glögg. Jag bor i Grekland och gör egen glögg varje år, som nu har blivit succé här på ön och jag säljer en hel del. I år gjorde jag tretton liter varav jag behöll 3.
    Har gjort den ungefär 6-7 år nu och det blir bättre varje år. Har också experimenterat med olika smaker som vanilj, mandarin, chili, saffran osv.

    Det bästa när man gör glögg är att göra den i tid. Jag tar en stor vattenflaska, en och en halv liter och har i ca 2,5-3 dl socker. Sen har jag i 2 kanelstänger, ca 8 kryddnejklikor, ca femton kardemummakorn (hela, inte pulver) och en bit ingefära. Detta är standardreceptet för kryddorna. Sen fyller jag på med ett ok rödvin, inte för blaskigt, men inget dyrt. Låt stå i kylskåp och vänd på flaskorna då och då så att sockret löses upp. Hur lätt som helst och står sig jättelänge i kylskåpet eftersom det är socker i. Förra årets smakade utmärkt, speciellt eftersom kryddorna var kvar.
    Vill man däremot skynda på glöggen kan man göra som du och ha den i en kastrull. Eller koka kryddorna med socker+ lite vatten och sen ha i flaskan. Eller lägga kryddorna i valfri sprit om man vill ha starkare grejer och låta det dra några dagar i spriten först.
    Hoppas jag inte låter som någon viktigpetter, ville bara dela med mig av världens lättaste glöggtips. Tusen tack för en härlig receptsida, i morgon ska jag testa dulce de leche panakottan.

    SvaraRadera