tisdag 20 december 2011

Aldrig mer vidbränd gröt!

Om man kokar risgrynsgröten i en form i ugnen så bränns den inte vid. Halleluja! Det är en så bra upptäckt att den borde vinna ett pris. Tyvärr är det inte min egen uppfinning, det verkar som att folk har gjort gröt i ugn i åratal, det är bara jag som är lite sen. Jag vet inte hur många gånger jag har stått på julaftons morgon och trott att jag skulle lyckas med tomtegröten, allt för att sedan ändå bränna vid den de sista 10 minuterna. Those days are gone! Nu häller man bara ingredienserna i en form, ställer in den i ugnen i 1,5 timme, och sedan är det klart! Garanterat brännfritt!

Risgrynsgröt, 6-7 portioner
2,5 dl risgryn för grötkok
1,5 liter mjölk
ca 2 msk smör
1 tsk flingsalt

Uppdatering: För en ännu godare gröt, häll även i 2 kanelstänger, 1 tsk vaniljsocker och 0,5 dl strösocker.

Häll allting i en stor, ugnsfast form och ställ in i mitten av ugnen på 175C i ca 1,5 timmar. Gröten kommer som synes på bilden ovan att få ett gyllenbrunt litet "skinn" på ytan lagom till den är klar. Vissa tycker att skinnet är det allra godaste med gröten, men själv brukar jag bara ta bort det. Sedan är det bara att röra om ordentligt i formen, och beskåda sin perfekta, obrända gröt! Om du inte ska äta den direkt, låt den svalna innan du ställer in den i kylen. Medan den svalnar kan den långsamt stelna till lite och bli ganska tjock, rör då bara ner lite kall mjölk så att den späder sig till den konsistens som du vill ha. Perfekt att ha i kylen och plocka fram morgonen efter!

26 kommentarer:

  1. Tack för tipset!

    Kram Anna :)

    SvaraRadera
  2. Tack ännu en gång för en trevlig blogg! Ett tips är att koka upp gröten på en platta och sedan sätta in i ugnen på ca 175 grader med tillhörande lock, så slipper man få det brända locket. Den blir perfekt! Man tar ut den någon gång och rör. Med vänlig hälsning, Pia i Eslöv som önskar GOD JUL

    SvaraRadera
  3. Det låter smidigt så det måste jag med prova : )
    Men vilken mjölk använde du ?
    Tycker du har en jätte fin sida med riktigt goda andvändbara recept/ Isabel *

    SvaraRadera
  4. Jag brukar använda mjölk med 3% fetthalt. :-)

    SvaraRadera
  5. Vilket hett tips! Det måste jag testa!!
    Tack för din kommentar hos mig, vad glad jag blev när en expert kommenterat vår allra första skinka :)
    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Vilket supertips, det ska jag göra. Mkt enklare än att stå och passa på plattan hela tiden.
    Borde ju funka med havremjölk också? Gör ju gröt på plattan med det så borde inte vara någon skillnad.

    SvaraRadera
  7. Fick höra samma sak av en kollega härom veckan tack måste testa : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  8. Detta hade jag ingen aning om, tack för tipset!

    SvaraRadera
  9. Tack! Det blir det nästa gång! Ägnade just en kvart idag åt att göra rent bränd kastrull...

    SvaraRadera
  10. Ha hört talas om detta fenomen men ej testat själv. Skulle ha kommit ihåg det förra veckan när jag kokade gröt och svor sen när jag skulle diska grytan..Hm få nog sätta upp en minneslapp, ha på känn att det blir grötkokning snart igen! God jul!

    SvaraRadera
  11. Men gud så smart! Det här måste jag verkligen göra, jag som har lovat mamma att koka gröten det här året. Borde väl gå att dubbla receptet? Tack för all din inspiration, Helena! Önskar dig en riktigt god jul och ett gott nytt år!

    SvaraRadera
  12. Smart! Behöver man alltså inte förkoka grötriset i vatten innan man lägger alltsammans i ugnsformen?

    SvaraRadera
  13. Man behöver inte förkoka något ris innan, det är bara att slänga ner allt i formen som det är, och sen låta det stå i fred i ugnen i 1,5 timme. Hyvens!
    Att dubbla receptet borde gå jättebra, (kräver en väldigt stor form bara :-) och att göra det på havremjölk borde också funka fint.

    SvaraRadera
  14. Men guuuud så smart :) det ska jag prova, å jag ska tipsa min stackars kuse som alltid bränner sin hahha :)
    Coolt! Å tusen tack :)

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  15. Visst är det smart, verkligen värt ett pris eller två!

    SvaraRadera
  16. ...och råkar man sakna ugn kan man koka upp mjölk och ris på plattan, vira in kastrullen i tidningspapper och sedan en pläd eller liknande, låta stå över natten och ha perfekt gröt på morgonen.

    SvaraRadera
  17. Bra tips, men saknar inte receptet kanel??

    SvaraRadera
  18. Det är fritt fram att slänga ner ett par kanelstänger om man vill det! :-)

    SvaraRadera
  19. Nu har jag också provat, och det funkade ju alla tiders! Underbart :)

    SvaraRadera
  20. Jag kan rekomendera att koka gröten på spisen på låg värme, jag brukar koka upp allt, sen sänka till ettan, jag tycker man har mera kontroll på om det ska i mer grädde, jag vill ha gröten lös och god
    Men givetvis funkar ugn bra, jag kör då ett uppkok på spisen, sen in i ugnen på 100 grader, med lock på, då slipper man den brända sörjan på ovansidan, God Jul

    SvaraRadera
  21. Vad kul att ni har så bra tips, det där med lock låter ju onekligen på.

    SvaraRadera
  22. Min gröt tjocknade inte! 😳 Kan man koka upp den lite på spisen på morgonen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad konstigt! Den brukar tjockna lite medan den svalnar också. Är den fortfarande för lös efter att ha varit i kylen över natten kan du prova att koka den lite extra på spisen.

      Radera