onsdag 4 januari 2012

Mintchokladtårta - matporr i kvadrat

Det är inte ofta jag svänger mig med uttrycket matporr, man måste liksom spara in på det till de tillfällen då det verkligen är värdigt. Sist jag ansåg att något var ren och skär matporr var för ett år sedan när jag gjorde dulce de leche-glassen. Men nu är det nog faktiskt dags att plocka fram uttrycket igen. (Speciellt efter att min favoritbloggare Att vara någons fru har kallat mig för Matporrens drottning, något jag så klart är supermallig över.) Den här mintchokladtårtan med After Eight är helt hysteriskt god. Jag serverade den som efterrätt på nyårsafton ihop med vispad grädde, och blev helt frälst. Matporr i allra högsta grad. Receptet kommer från Allt om Mat, men jag har ändrat några moment i det. Originalkakan ska nog vara snäppet luftigare, för där vispas det länge och hälls i mer bakpulver, men jag ville ha den så tät och kladdig som möjligt. Så klart. Den bör tillagas dagen innan den ska ätas, bör också förtäljas. Den "mognar" lite extra i kylen, smakerna blir starkare och konsistensen blir bättre.

Mintchokladtårta, 12 bitar
200 g smör
100 g choklad (70%)
100 g After Eight-choklad (den klassiska, avlånga förpackningen är på 400 g)
4 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2,25 dl mjöl
1 msk kakao
0,5 tsk bakpulver
knappt 1 tsk flingsalt

Glasyr
50 g smör
100 g After Eight-choklad
4-5 droppar pepparmintsolja (finns på Apoteket)
0,5 dl vispgrädde

Tillbehör
nyvispad grädde att servera med
färska myntablad att garnera med
15-50 st After Eight-bitar/plattor

Det räcker att köpa en förpackning After Eight på 400 g, kan vara bra att nämna också. Men - till kakan - börja med att smälta 200 g smör. Ös ner 100 g vanlig choklad och 100 g After Eight-choklad, och rör tills det har smält ner. Låt svalna lite grann. Blanda ihop ägg, socker och vaniljsocker. Vispa bara i ca 5 sekunder tills det har blandat sig, inte mer. Rör ner mjöl blandat med bakpulver, salt och kakao. Häll smeten (som är sjukt god) i en bakplåtpappersklädd form med löstagbara kanter. Grädda i mitten av ugnen på 175C i ca 18 min. Kakan ska vara lite lös och gungig i mitten när du tar ut den, men den får finfin konsistens i kylen under natten sedan.

Glasyren ska på först när kakan svalnat, jag gjorde min kaka kvällen innan den skulle ätas, la på glasyren på förmiddagen efter, och förvarade i kylen fram tills middagen på kvällen. Till glasyren smälts smöret och de övriga ingredienserna rörs ner till en jämn smet, som sedan bres ut över kakan i ett fint lager.

Servera kakan med nyvispad grädde, ett och annat myntablad och After Eight-plattor. Om du skär upp bitar och serverar på tallrik - tryck fast en platta som "rygg" på varje bit. Ställer du fram tårtan på bordet - tryck fast plattorna hela vägen runt om kakan.

14 kommentarer:

  1. Fram för mer matporr, det är fin porr det:)

    SvaraRadera
  2. Mint som är såååå gott och choklad som är såå gott enligt min man iallafall hihi!
    Detta recept måste jag bara testa =)
    Kramkram

    SvaraRadera
  3. Oj. Vad. Jag. Blev. Sugen. Ska bara övertala mannen om att mint är gott.

    SvaraRadera
  4. Mums! Jag bakade kladkkakemuffins med after eight till nyår :) Så gott!

    SvaraRadera
  5. Jag gjorde en liknande, men med ljusare frosting och mintchokladessens, men det är något visst med mint och choklad - det funkar verkligen!

    SvaraRadera
  6. Matporr är ett bra ord tycker jag!! Vet precis vad du menar!

    SvaraRadera
  7. Men du... Såhär får man ju bara inte suktas... Mitt tangentbord höll ju på att bli fuktskadad ju... ;-)

    SvaraRadera
  8. Hej Helena!
    Den här efterrätten ska vi bjuda på imorgon och jag har stora förväntningar :) Choklad (kladdig!) och mint, mums mums!
    Janni

    SvaraRadera
  9. Janni - lycka till imorgon! Jag lovar att den här efterrätten är supergod!

    SvaraRadera
  10. Åhh den var gudomlig! Så nu gör jag den igen till helgen då jag firar att jag (äntligen) är klar med läkarutbildningen. Det förtjänar nämligen en väldigt god kaka!

    SvaraRadera
  11. Hej! Kakan ser fantastisk ut, tänkte prova att baka den i helgen, undrar bara: Hur stor form använde du? :)

    SvaraRadera
  12. Nu har jag kommit hem och mätt formen jag brukar använda, och den mäter 23 cm i diameter. :-)

    SvaraRadera
  13. Jag dör vad god den ser ut! Måste testas snarast!
    Gjorde chokladtryfflar med mint för några dagar sedan, mint & choklad är verkligen en perfect match! :) Kolla in dem vettja! http://globalspicedblog.tumblr.com/post/109655601890/how-to-make-heavenly-minty-chocolate-truffles-with

    SvaraRadera