måndag 30 januari 2012

Svårt att hålla tassarna borta?

Vem kan hålla tassarna borta från tiramisú? Inte jag i alla fall. Och uppenbarligen inte Bally heller. Häromkvällen gjorde jag tiramisú för två i min lilla form, fast det visade sig att det räckte till fyra små bitar. Jag tycker så mycket om tiramisú att det är snudd på ohälsosamt. Kan man ha en tiramisú-fetisch? Jag tror det. Så här gör man så mycket (eller snarare så lite) tiramisú som ryms i miniformen:

1 dl avsvalnat färdigbryggt kaffe (gärna espressokaffe)
0,5 dl Baileys
0,5 pkt savoiardikex, ca 10 st kex
----------
1 ägg
0,5 dl socker
0,5 dl Baileys
1 pkt (250 g) mascarpone
----------
1 tsk kakao

Blanda kaffet med 0,5 dl Baileys i en skål. Doppa hälften av kexen i blandningen (doppa båda sidorna), och lägg dem så att de täcker botten på en liten form. Separera äggen och lägg gulan i en bunke och vitan i en annan. Vispa äggulan pösig (så gott det går) ihop med sockret, tillsätt 0,5 dl Baileys och mascarponen och vispa ihop. Vispa äggvitan för sig och rör ner den i mascarponekrämen. Bred hälften av krämen över kexen. Gör sedan ett andra lager genom att doppa resten av kexen, lägg dem överst och bre på det sista av mascarponekrämen. Låt tiramisun stå till sig i kylen i ca 6 timmar eller över en natt. Fyll en tesil med kakaopulver och "skaka ut" över kakan precis innan servering.

24 kommentarer:

  1. Mycket svårt att hålla tassarna borta. Bästa är att inte baka det alls. Eller nej. Det ska bakas . Snart.

    SvaraRadera
  2. Lisa Johansson30 jan. 2012 20:20:00

    Haha, en tass!

    SvaraRadera
  3. mer tiramisu åt folket...hur gott som helst!
    //v

    SvaraRadera
  4. Vilken bild!
    Och, som man säger, great minds think alike... kikar du in i vårt kök så förstår du precis vad vi menar...

    SvaraRadera
  5. Åh vad gott det ser ut och lät gott! Haha älskar bilden! Vilken underbar form!! Älskar de formerna!!

    SvaraRadera
  6. Verkligen min favorit :)

    Jag döör snart av alla godsaker du visar!!!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Ha ha... Söta lilla Bally var också dessertsugen. Kunde du inte gjort en variant med hundkex och grädde ;-)

    SvaraRadera
  8. Remsan - det är ju helt genialiskt! Det ska jag ha i åtanke till hans fyraårsdag i maj. En hundtiramisu! Bally viftar på svansen.

    SvaraRadera
  9. Hihihi!!!! Det är likadant här hemma, men då är det oftast ett kattnylle som syns i något hörn i bilden:)

    SvaraRadera
  10. Fniss, vilken söt bild :)
    Jag älskar Tiramisu men har aldrig gjort det själv, nu SKA jag prova ditt recept. Tack!

    SvaraRadera
  11. Åh, vad gott!!
    haha, jag lägger bokmärken från din blogg på min iphone och nu ligger där ganska många direktikoner till dig....:-D

    Kramar

    SvaraRadera
  12. Hej! Såg på listan inne hos Emma att vi kommer att träffas i Malmö om två veckor. Trevligt! Ser fram emot det.

    ha det gott så länge! :-)

    SvaraRadera
  13. Underbart foto!!!:))
    Ville ju även skriva..ska bli jättekul att ses:)) kram:))

    SvaraRadera
  14. Haha, härlig bild!
    Ser verkligen gott ut, har varken lagat eller ätit Tiramisu någon gång. Kanske ska testa det...

    Kram Malin

    SvaraRadera
  15. Hjälp så gott & hi, hi en liten tass! Ville bara säga att det ska bli kul att ses på bloggeventet!

    SvaraRadera
  16. Ja, den hade jag också haft svårt för att hålla tassarna borta från. Så gott!

    SvaraRadera
  17. MAN kan ha det!! Jag har det i alla fall! I love it, I love it I love it!!

    SvaraRadera
  18. heheheheh..sötaste tassen
    tiramisu har ja aldrig ätit faktiskt,så har ingen aning om vad jag har missat men låter ju underbart gott

    SvaraRadera
  19. Alltså, jag gillar ju inte kaffe, men ska kanske ge mig på en fuskversion utan kaffe?! Hmm, tål att tänkas på...

    SvaraRadera