torsdag 5 januari 2012

Världens smidigaste fusk-surdegsbröd

Har ni en mysig trettondagsafton, där ute? Själv har jag precis smort i mig en stor tallrik kantarellpasta och sitter nu framför datorn och jäser innan det är dags att ladda dvd:n och lägga upp en oförskämt stor portion glass. Och oj, vad jag ser fram emot att vara ledig i tre hela dagar! Olof och jag ska bara vara hemma och ta det lugnt hela helgen, det ska bli riktigt skönt. Det har ju varit full rulle ända sedan innan jul. En sådan här helg är perfekt för långkok och brödbak! I senaste numret av min favorittidning Lantliv hittade jag det här receptet på oerhört smidiga fusk-surdegsbaguetter, men jag tror att Lantliv i sin tur hämtat receptet från boken Bröd hemma - bakrecept som fungerar i ditt kök. Man bara rör ihop ingredienserna på kvällen, det tar inte ens tre minuter eftersom man inte behöver knåda deg och stå i, och när man går upp på morgonen dagen efter så stjälper man bara ut degen, delar den i tre delar och slänger in i ugnen i typ en kvart. Inga extra jästider, inget tjafs, bara nybakat bröd inom loppet av 20 minuter! Ni kanske till och med har alla ingredienserna hemma och kan röra ihop degen redan ikväll?

Till 3 mellanstora baguetter behövs:
3 ärtstora bitar jäst
3 dl ljummet vatten
1,5 tsk salt
0,25 dl vetekli
ca 7 dl (380 g) vetemjöl special

Lös jästen i vattnet, och rör ner övriga ingredienser så att du får dig en trevlig, lös deg. Lägg över plastfolie och låt stå över natten. Enligt receptet så bör degen stå i minst 5 timmar, men den klarar sig i upp till 18 timmar. Nästa morgon - stjälp upp degen på ett väl mjölat bakbord. Vik degen en gång över sig själv, så att båda sidor blir mjölade. Dra ut degen till en rektangel, ca 15x25 cm. Dela den i 3 lika långa delar, och mjöla snittytorna. Vrid degen med lätt hand till 3 baguetter som du lägger på en plåt med bakplåtspapper. Låt vila medan du värmer ugnen till 275C. Innan du sätter in plåten i mitten av ugnen - spraya ugnen lite invändigt, både uppe och nere med lite vatten med hjälp av en blomspruta, det gör mycket för brödets skorpa. Grädda bröden i 13-14 min, och låt sedan svalna på galler utan bakduk.

21 kommentarer:

  1. Tack för tipset : ) Jag är för rastlös för surdegsbröd trevlig trettondags afton kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Fasen att jag inte har nån jäst hemma nu då!! får hoppas att nån butik är öppen här på landsbygden;-)
    Låter väääääldigt gott o smidigt!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Det ser ju löjligt gott ut!! Men jag har blivit portad från köket för idag efter att ha gjort första delen av din mintchokladtårta (förklaring kommer på min blogg) och sedan bränt dajm på det.

    Ha en skön helg!!

    //Linda

    SvaraRadera
  4. Jag har snöat in lite på det här med kalljästa bröd så detta ska jag absolut också testa. :D
    Å appråpå föregående inlägg måste jag helt klart hålla med om att Attvaranågonsfru är en av de bästa bloggarna ever å att den där glassen är från himmelriket å matporr på högsta nivå! :D
    Aftereight-tårta låter ju inte heller otrevligt! :)

    SvaraRadera
  5. Vet du vad? Jag börjar känna mig som värsta copycat nu! Har ikväll gjort både din frozen cheesecake och nu detta brödet! Båda avnjutes imorgon då vi ska ha middag med släkten! :)
    Berättar sen vad den indiska familjen ger för betyg!

    SvaraRadera
  6. Wow! Favoritas med en gång! Har inte vetekli hemma, annars hade det blivit frukostmackor av dessa!

    SvaraRadera
  7. Oh yes, det ska vi absolut göra! Vi är stora anhängare av bröd som inte behöver jäsa och absolut ännu större anhängare av bröd som görs kvällen innan och bara gräddas på morgonen. I dagens inlägg skriver vi om frukostbullarna vi smarrade på i morse, kalljästa i kylen över natten, sammanträffande eller?

    Ha en riktigt härlig helg på er,
    kram!

    SvaraRadera
  8. F*n det var ju vetekli jag skulle köpa! :(
    Får skriva upp det(å kondenserad mjölk, mynta å lime!) på inköpslistan! :)

    SvaraRadera
  9. Lisa, jag tror att man kan skippa veteklin utan problem. Det är ju bara 0,25 dl, det kan nog knappast göra så mycket till eller från. Tror jag, i alla fall.

    SvaraRadera
  10. Wow ska testas! Bodde inne i stan ett kvarter från Gbgs bästa surdegsbageri. Det saknar jag på helgerna när vi nu lever villaliv . Kalljäst är tacksamt

    SvaraRadera
  11. Detta får nog absolut testas ikväll/imorgon! Ska degen vila i kylskåp eller rumstemperatur?

    SvaraRadera
  12. Degen ska vila i rumstemperatur! :-)

    SvaraRadera
  13. Detta skall jag prova idag så jag får färskt bröd till frukost i morgon bitti. Så tack så mycket för tipset. Och tack så mycket för en super trevlig blogg med mycket inspiration. ( blir avis att min blogg inte är lika fin ;) )

    // Madeleine

    SvaraRadera
  14. Hur mycket kan jag ta av torrjäst???

    SvaraRadera
  15. Jag har aldrig testat att göra det på torrjäst, men om man avrundar det lite så motsvarar den färska jästmängden i det här receptet ca 1 gram torrjäst. Jag har hört att torrjäst bör blandas med mjölet, och att degvätskan ska vara lite varmare, ca 45-50C. Jag vet inte hur det kommer att fungera att göra brödet på ett enda gram torrjäst, men om du testar får du jättegärna skriva en kommentar här och berätta hur det blev, jag är nyfiken!

    SvaraRadera
  16. Jag bakade de har igar kvall/imorse, och det gick alla tiders att anvanda torrjast! Jag tog ca 1,5 tesked och blandade med mjolet innan jag rorde i vattnet.

    Detta ska jag absolut gora fler ganger! Da kanske dubbel sats, de gick at vaaaaldigt fort ;)

    SvaraRadera
  17. Skanska bunken stå i kylen eller i rumstemperatur ?

    SvaraRadera
  18. Den ska stå framme i rumstemperatur. Lycka till med brödet! :-)

    SvaraRadera
  19. Hur mycket är 3 ärtstora bitar jäst? :)

    SvaraRadera