tisdag 22 maj 2012

Oförskämt god valnötspesto

Alltså ni anar inte hur snuskigt god den här valnötspeston är! Den är absolut i klass med fredagspastan, ni bara måste prova! Det är Olof som har gjort receptet, och jag tycker mig börja se ett nytt mönster här hemma på vardagkvällarna. Jag har så fullt upp om kvällarna med att skriva om mat och fixa med olika saker, att jag knappt hinner laga någon mat. Så istället lagar Olof mat, och är himlans kreativ och hittar på massa nya recept ute i köket. Sedan skriver jag om dem. Och det är ju tacksamt! För det är ju en väldans tur att Olof är lika matintresserad som jag är, annars skulle det ju inte vara på långa vägar lika roligt. Så, här kommer Olofs senaste toppengrej:

Valnötspesto/-röra, ca 4 portioner
250 g valnötter + ytterligare 50 g till garnering
125 g riven parmesanost
1 pressad vitlöksklyfta
2,5 dl grädde
1,5 tsk vit tryffelolja
grovmalen svartpeppar
salt (var inte rädd för att salta på här, kör loss med saltet tills du uppnått en god sälta)

Blanda samman allt, gärna med hjälp av en mixer om du har någon, och servera till pasta. Garnera med några hela valnötter.

6 kommentarer:

  1. Ser mycket gott ut och roligt att du har en man som gillar att laga mat! Önskar er en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Kan ju inte bli annat än gott med den ingredienslistan!!

    SvaraRadera
  3. Visst är det en attans finfin bonus när man delar intresset, det underlättar verkligen:)
    Ser oerhört gott ut gör det!

    SvaraRadera
  4. Åh, det lät supergott! Tack för ett bra tips till mig som pastatokig :)

    SvaraRadera
  5. till min födelsedag blev det fredagspastan, mannens födelsedag firas ikväll med den här. Tack!
    /Linnéa

    SvaraRadera