lördag 16 juni 2012

Anettes potatissallad

Ska ni göra potatissallad i sommar, så ska ni göra den här! Jag vågar lova att den kommer att hamna bland favoriterna direkt. Jag tror att det är bostongurkan och äpplet som gör det. Receptet har jag fått från min bonussvärmor Anette i Mariannelund, som har lagat den sedan 70-talet. På den tiden innehöll receptet vispad grädde, som på senare årtionden fått ge vika för creme fraiche. Varje gång jag serverar potatissalladen är det någon som ber att få receptet. Ett mycket gott betyg!

8-10 potatisar
1 rödlök
0,5 dl majonnäs
3 dl creme fraiche
2 msk bostongurka
2 msk dijonsenap
1 knippe dill
1 äpple skuret i små tärningar
salt och peppar

Skala och koka potatisen, låt den svalna och skär den sedan i tärningar. Skala äpplet och skär det i små tärningar, och hacka löken. Blanda samman potatis, lök och äpple i en stor skål, och rör ihop majonnäs, creme fraiche, senap och bostongurka i en annan skål. Klipp ner dillen och salta och peppra i creme fraiche-röran, och rör sedan samman allt till en potatissallad.

8 kommentarer:

  1. Med potatissallader är det intressant, alla har sin favorit som går långt tillbaks.

    Själva gör vi min svärmors recept som vi tycker om mycket. Härligt med traditioner! :)

    SvaraRadera
  2. Låter gott nu till sommaren!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Bara att den kommer från Emils Mariannelund, gör att jag vill göra den! dessutom låter den ju supergod.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Åhhh tackar tackar ska testa det receptet gahhh vad gott kramar Sofia

    SvaraRadera
  5. Jag tror dig! Brukar göra en liknande med bostongurka, äpple och purjolök. Blir så underbara smaker!

    SvaraRadera
  6. Jag gör nästan ev exakt variant (men så heter jag ju Anette i andra namn också). Dill har jag däremot inte i men det ska jag testa nästa gång.

    SvaraRadera
  7. Kan man förbereda dagen före?

    SvaraRadera