måndag 11 juni 2012

Årets grillsås!

Hela förra sommaren körde jag med min grillsås som var creme fraiche-baserad och innehöll fetaost och rödlöksmarmelad, men i år gapar kylen tom på sådan marmelad. Jag får bege mig till Björnhovda och införskaffa mer snarast. Men tills dess har jag sötat mina grillsåser med honung. Att söta sin grillsås kanske kan låta udda, men det ger en enorm skillnad i smak. Jag gjorde grillsåsen enligt receptet nedan, bortsett från honungen, och tyckte verkligen att det var något som fattades, tills jag testade att hälla i någon matsked flytande honung. Jag undrar om jag kan tillämpa samma princip på min sommargarderob? Fast där får en långklänning till sommarens grillfester ersätta honungen, för det är nog det plagg som fattas mest. 

Grillsås med feta och honung, 4-6 portioner
5 dl crème fraiche
1 pkt fetaost
1 stor vitlöksklyfta
ca 0,5 dl olivolja
10-15 strimlade basilikablad (går ett ersätta med ett knippe timjan)
flingsalt
grovmalen svartpeppar
2 msk balsamvinäger
2 msk flytande honung

Ta fram en bunke och blanda ner alla ingredienser i den. Fetaosten ska smulas ner, och vitlöksklyftan ska pressas. Gör gärna grillsåsen några timmar innan den ska ätas, då hinner smaken från vitlöken komma fram mer.

14 kommentarer:

  1. Mums, ska jag komma i håg. Toppen, tack!!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig förstått vitsen med att ha olja i sådana kalla såser.. Fast å andra sidan är jag inte heller något fan utav dess smak och konsistens...;)Fast den verkar ändå jäkligt god och medelhavs inspirerad!:)

    SvaraRadera
  3. Åh, det är så gott med fetaost i kall grillsås! Balsamico i en sån sås måste vi prova.

    Men du, rödlöksmarmelad gör du hur lätt som helst själv, vi har receptet:
    http://martenssonskok.blogspot.se/2010/01/fonduekvall.html

    Håkan hälsar att ni helt glömde berätta om moppen och att han blev lite avundsjuk nu... men bara lite:)

    SvaraRadera
  4. Mums tack snälla för receptet måste testas : ) kramar Sofia

    SvaraRadera
  5. Såsen låter kanongod, med fetaost i kan det knappast bli fel!

    Funkar nog till det mesta, tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Låter som ett bra recept! Jag sparar det i receptmappen :) Tack!

    SvaraRadera
  7. Fetaostsås är ju en hit! (ädelost också förresten) Men - balsamico? Den svarta, sega? Hm.

    /Lena

    SvaraRadera
  8. Mums, alla kalla såser med creme fraishe och ostar mm älskas här. Det är givet tillbehör till allt grillat. Att söta med honung eller något annat är ett måste. En god mango chutney är inte dumt i heller.

    SvaraRadera
  9. Shit! Jag menar ju balsamvinäger, inte basamico! Ska genast ändra!

    SvaraRadera
  10. Låter supergott hade en förenklad variant som favorit förra året så detta recept måste provas.

    SvaraRadera
  11. Kan inte tänka mig att det där är annat än gott! Allt i såsen tillhör mina favvo-ingedienser, då kan det ju bara bli toppen! Kram ANna

    SvaraRadera
  12. ska det vara vit eller röd balsamvinäger

    SvaraRadera
  13. Anonym - jag brukar köra med mörk balsamvinäger.

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Denna sås testade jag och min pojkvän i lördags. Vi serverade den tillsammans med marinerad kyckling i ugn, klyftpotatis på färskpotatis och en god sallad, supergott! Tack för receptet :) Kram

    SvaraRadera