lördag 8 september 2012

Äppelpaj med pecannötter

Idag har det varit full rulle hela dagen. Vi har haft vänner och familj över på lunch, och tillverkat pajer och bröd för glatta livet. Ugnen har gått varm i flera timmar, och jag börjar förstå de som renoverar sina kök och passar på att sätta in två ugnar. Hur smart som helst, ju! Just nu sitter jag och jäser och är mätt på popcorn efter att ha varit inne i stan och gått på bio. Men lite äppelpaj slinker nog ner ändå, speciellt om den innehåller pecannötter, som är mitt senaste sätt att pimpa äppelpajen. Jag förstår inte att jag inte har gjort det tidigare, det är ju jättegott!

Äppelpaj med pecannötter, ca 6 portioner
4-5 äpplen
ca 1 msk kanel
1 tsk kardemummakärnor
100 g pecannötter
----------
Smuldeg:
175 g smör
3 dl mjöl
1,5 dl socker
----------
vaniljglass eller vaniljsås till servering

Skala äpplena och skär dem i skivor. Lägg dem i botten på en smord pajform och ös över rejät med kanel. Lägg kardemummakärnor och pecannötter i en mixer eller matberedare och finkrossa dem till små smulor. (Har du ingen maskin går det lika bra att mortla kardemummakärnorna och finhacka pecannötterna med kniv.) Nyp ihop smuldegen med hjälp av fingrarna, och blanda ner krossade pecannötter och kardemumma i degen. Strö ut smuldegen över äpplena, och grädda pajen i mitten av ugnen på 225C i ca 20 min tills den får en fin gyllene färg. Servera med vaniljsås eller vaniljglass.

4 kommentarer:

  1. Åh, ny programidé för tv, Pimp my Pie - The ultimate pimping. Låter smarrigt!

    Ja, två ugnar hade varit kanoners.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Gud så gott det låter, det får jag prova tack för en fin sida.

    Mimmis

    SvaraRadera
  3. Pecannötter och kardemumma! Ljuvlig kombo!
    Själv brukar jag göra en päronpaj med pinjenötter och älskar den själv!

    SvaraRadera
  4. åh va gott de ser ut och med pecannötter borde de bli dubbelt så godare.mums

    SvaraRadera