lördag 15 september 2012

Chokladkaka med dulce de leche

Den här helgen har börjat riktigt bra, och inte är den slut än! I fredags kväll åkte vi ut till våra vänner och deras familjs sommarstuga som ligger precis nere vid vattnet. Där blev vi rejält bortskämda med välkomstdrink och trerätters, och jag smorde chockerande nog i mig inte en utan två skålar med bouillabaisse. Fisksoppa, alltså. Måste dock erkänna att jag kanske inte åt upp alla fiskbitarna, men soppan med sin smak av saffransaioli var riktigt god! Senare på kvällen badade de modigare i sällskapet (alla utom jag, alltså) bastu och slängde sig i vattnet från bryggan. Till frukost imorse hade vi total tryffelorgie och åt både tryffelsalami och tryffelpecorino. Jag kan helt klart ana ett annalkande tryffelberoende.

Ikväll har vi ätit trerätters hos ett annat trevligt par som äter enligt LCHF, och jag var mycket pepp på att få testa en komplett LCHF-middag. Det var jättegott! Jag undrar om efterrätten på bilden skulle kunna gå i den kategorin? Förmodligen inte. God är den, i alla fall, och havssaltet är viktigt, glöm inte det! Servera med dulce de leche-grädde.

Chokladkaka med dulce de leche, ca 10 portioner (den är mäktig!)
150 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
1 liten tsk flingsalt

Glasyr
1 dl grädde
100 g trevlig mörk choklad, gärna med havssalt i, t ex Lindt
2 rejäla tsk smör
1 rågad tsk havssalt
0,5 burk karamelliserad mjölk / dulce de leche

Dulce de leche-grädde till servering
3 dl vispgrädde
ca 2-3 msk dulce de leche (enligt smak och tycke)

Sätt ugnen på 175C, och smält smöret i en kastrull. Rör ner socker och ägg i kastrullen. Blanda de torra ingredienserna för sig, och rör sedan ner dem i äggsmeten. Rör till en jämn smet, och häll sedan ner den i en form med löstagbara kanter. Kläm gärna fast ett bakplåtspapper i botten på formen, det underlättar att få loss kakan när den ska serveras. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 17-20 min, den ska fortfarande vara lite lös och "vaggig" i mitten. Tryck ner kanterna lite när du tagit ut den, så samlas inte glasyren i en grop i mitten av kakan sedan. Låt kakan svalna innan du brer på glasyren. Jag brukar göra själva kakan kvällen innan den ska ätas och förvara i kylen över natten, och ett par timmar innan servering gör jag glasyren och brer på den.

Till glasyren kokas grädden upp och ställs sedan åt sidan. Bryt ner chokladen i bitar och rör ner den i grädden. Rör till en jämn smet. Klicka sedan i smöret, och strö ner lite flingsalt. Rör ner knappt hälften av den karamelliserade mjölken. Bre glasyren över kakan. Ta sedan den där sista matskeden dulce de leche (karamelliserad mjölk) som gör att du faktiskt förbrukar en halv burk, och lägg den i en kopp. Rör ut den med ett par matskedar vatten, så att den får ungefär samma tjocklek som flytande honung. Häll sedan den flytande dulce de lechen över glasyren, och dra runt lite i glasyren med spetsen av en kniv för att få ett lite "ripplat" mönster. Ställ tillbaka kakan i kylen igen, så att glasyren hinner få lite fastare konsistens innan servering. Minst en timme bör den stå kallt, i alla fall.

Till servering - häll ett par msk dulce de leche i en bunke och häll på grädde. Vispa tills du har en tjock och fin kolagrädde.

20 kommentarer:

  1. Hur gott såg inte det där ut då. Måste testa! Tack :)

    SvaraRadera
  2. Chokladkaka med dulche de leche, give me :) Och ja, saltet är en viktig ingrediens!

    SvaraRadera
  3. Men du, vilken kaka. Matporr på snuskigt hög nivå. Detta receptet ska absolut sparas.

    I går gjorde jag din Flädermojito. Guuuud, så god den var. Undra om det är dens fel att jag har lite ont i huvudet idag. Var ju tvungen att dricka upp allt...

    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig kaka :)
    Förstår att du inte badade det hade inte jag heller gjort.

    SvaraRadera
  5. Usch och fy för att slänga sig i badet..., hade jag aldrig gjort!!!
    Den här kakan ser farligt god ut, mums!!!

    SvaraRadera
  6. OMG va gott de ser ut och ja dulche de leche är en farligt god ingrediens och med choklad så blir de grymt gott tillsammans.
    skulle gärna ta en kula vaniljglass till när man ändå äter kalorier hehehe

    SvaraRadera
  7. Herregud, vad gott det där såg ut. Det här receptet hamnar lätt på min måste-baka-lista :)

    SvaraRadera
  8. Uj uj vad god den kakan ser ut!!! Hoppas du haft en bra söndagskväll /Emma

    SvaraRadera
  9. Men eller hur!!! Vi är helfrälsta i Dulchen, kan äta den med sked båda två, så detta åker i mappen!

    Och fisksoppa.. vilt uppspärrade ögon här, men inte har hon väl...!

    SvaraRadera
  10. Så mycket gott du bjuder på! Det här ser ju hur gott ut som helst... Ha en fin kväll /Liv

    SvaraRadera
  11. Åhhhhhåhå så gott det ser ut! Yummie:)
    Hoppadcdu haft en fin helg!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  12. Ja tack! en stor bit vill jag ha den låter ju hur god som helst.

    SvaraRadera
  13. Det här låter ju bara hur gott som helst. I morgon är det jag som bjuder mina fina arbetskamrater på denna. Har du något gott dessertvin du kan rekommendera till?

    SvaraRadera
  14. Hmm... dessertvin... jag är tyvärr urkass på dessertviner. Egentligen tror jag nog att en kopp kaffe blir godast till den här kakan. Men om du serverar ett dessertvin till, tipsa mig gärna i efterhand vilket du valde! :-)

    SvaraRadera
  15. Denna kaka var verkligen fantastiskt god!

    SvaraRadera
  16. Kan man göra hela kakan klar dagen innan, dvs lägga på¨glasyren också?
    /Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mia! Absolut, det går jättebra! :-)

      Radera
  17. Hörredu Helena - sjukt, sjukt god kaka! Slängde ihop den inför släktkalaset i helgen. Väldigt uppskattad av alla och det ripplade mönster hade hög impfaktor! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade den! Jag är rätt nöjd med den själv, faktiskt. Hähä! ;-)

      Radera