lördag 6 oktober 2012

Höstens godaste kantarellsoppa

Den här kantarellsoppan gjorde jag till Barometerns helgbilaga Bonus Weekend, och den blev himlans god om jag får säga det det själv. Och det får jag ju, för det är ju min blogg. Höhö. Vad som gör den extra god är sherryn, det vita vinet och det salta strösslet som består av knaperstekt bacon och saltrostade pumpakärnor. Servera gärna samma vita vin till soppan som du har haft i den i tillagningen. En flaska räcker utan problem till både och. Tillsammans med en jätteduktig tjej på Systembolaget kom vi fram till att det vita vinet Vicars Choice Nr 2188 borde passa perfekt, och det gjorde det! Receptet räcker till 4 förrättsportioner, vill ni bli mätta på soppan bör ni dubblera receptet. Soppan går bra att förbereda i förväg och sedan värmas.

Kantarellsoppa, 4 förättsportioner
smör till stekning
ca 300 g kantareller
2 schalottenlökar, hackade
1 vitlöksklyfta, pressad
1 msk färsk timjan, hackad
1 dl torrt, vitt vin
1 msk kalvfond
2 dl vispgrädde
2 dl vatten
1 dl crème fraiche
0,5 dl sherry
salt och peppar
----------
Topping:
4 msk pumpafrön
1 rågad tsk flingsalt
4 msk knaperstekt bacon ( = 1 pkt)
4 små kvistar timjan

Rensa kantarellerna om de är färska, och skär dem i mindre bitar. Bryn dem i lite smör i en stekpanna så att vätskan går ur dem, och tillsätt sedan hackad schalottenlök och pressad vitlöksklyfta, ihop med en rejäl klick smör. Häll på vinet och låt det koka in. Förflytta svampblandningen till en kastrull, och tillsätt övriga ingredeinser. Låt koka upp, ta sedan kastrullen av värmen och mixa soppan slät med en stavmixer. Smaka av med salt och peppar. Till toppingen rostas pumpafrön ihop med flingsalt i en torr stekpanna, och baconet strimlas och knapersteks för att sedan få rinna av på hushållspapper. Garnera varje sopptallrik med rostade frön, baconströssel och en liten kvist timjan.

9 kommentarer:

  1. Inte illa alls, kan jag förstå. Fick en påse trattkantareller av mor och far i dag, kanske får bli lite soppa av dem.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Jaadå, här går allt med kantareller hem som bekant. Lägger man till vin, grädde och bacon kan det ju inte bli mycket bättre!

    SvaraRadera
  3. Åh, jag längtar efter kantareller! Men förhoppningsvis får jag snart torkade kantareller hit skickade :)

    SvaraRadera
  4. Meeeen nu blev jag ju hungrig!!!! :)

    Ser och låter hur smarrigt som helst ;)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Åh va hungrig jag blev nu! Måste ställa mig och göra soppa och ta en paus från sömnaden av en massa små julklappar som finns till salu på min blogg.
    Tack för alla goda tips!

    SvaraRadera
  6. Vilken fin bild!! Och soppan låter som en soppa i min smak, jättegod!!

    SvaraRadera
  7. Tjusigt! Och kantarell är alltid en favorit i alla dess former :)

    SvaraRadera
  8. Sherry ihop med trattkantareller kan jag skriva under på att det är gott, så jag kan tänka mig att det blir precis lika gott med gula kantareller. Om inte godare... Åh, varför hittar jag inga gula kantareller i år...

    SvaraRadera
  9. alltså, att kolla igenom dina recept när man är hungrig är ren tortyr. Den här soppn ska jag def göra när det inte är 30 grader varmt ute. He he.

    Marita

    SvaraRadera