måndag 5 november 2012

Rom-och russinglass

Jag har fastnat för en ny glassort - rom och russinglass! Denna underbara glassklassiker som hade sina heydays långt innan jag upptäckte den. (Och förmodligen innan jag ens var född.) Hur kan jag ha missat den här pärlan i alla dessa år? Det här måste jag kompensera för, och det med råge. Det är dock skillnad på rom och rom. Den här glassen blir allra godast med en mörk och fin rom, man får en helt annan smak då. Men bli inte frestade att ösa i mer rom, för det har jag redan testat, och det var ingen hit. Jag dubblade mängden rom och russin i min första omgång, men glassen smakade ganska spritigt, den frös inte som den skulle, och det blev en överdos av russin. Så - receptet nedan är noggrant framprovat. Testa det - jag lovar att ni inte kommer att bli besvikna. Det är dags att rom- och russinglassen får sig en välförtjänt revival!

Rom- och russinglass, 4 portioner
Dag 1
0,5 dl russin
0,5 dl mörk, trevlig rom (jag använde den här)
----------
Dag 2
4 äggulor
1,75 dl socker
1 vaniljstång
4 dl vispgrädde

Dag 1, eller snarare kvällen före du ska göra din glass, mät upp 0,5 dl russin och 0,5 dl mörk rom i en kopp. Låt stå och dra i kylen över natten, så att russinen är riktigt indränkta och har sugit åt sig massa rom när det väl är dags. Glömmer du dem en dag extra i kylen blir de inte sämre för det.
Dag 2, eller när det väl är dags att vispa ihop glassen - vispa äggulor för sig ihop med socker tills det blir vitt och pösigt. Snitta upp vaniljstången, skrapa ner fröna i en bunke med grädde, och vispa grädden. Rör sedan ner russinen och romen i äggsmeten, och rör om. Rör ner den uppvispade grädden i samma bunke, och blanda noga med en rejäl slev. Känner du ett stort behov av att hälla i ännu mera rom, häll i en matsked, men absolut inte mer, för då blir konsistensen lidande. Häll upp i en frysbar form, och frys glassen i minst 6 timmar, gärna över en natt om du har tid. Rör om i glassen ett par gånger under frystiden. (Såvida det inte är natt, för då får det vara. Det finns ju gränser.)

6 kommentarer:

  1. låter riktigt gott och bilden säger kom ät mig,hehhe

    SvaraRadera
  2. Mina favoritsmaker på glass är antingen choklad, ägglikör eller rom/russin. SÅÅÅÅÅ GOTT! Måste testa det här receptet nån gång då jag redan dreglar av bilden!

    SvaraRadera
  3. Gud så gott det låter. Måste testa det jag också, fast ska försöka hålla mig tills helgen. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Photo by Emelie7 nov. 2012 08:10:00

    Himla cool bild det där! Den går i samma stil som vår rockhörna hemma i vardagsrummet, I like!

    SvaraRadera
  5. Vad glad jag blir att jag hittade detta recept. Jag köper alltid romrussinglass när det finns och sist jag var ute och åt så sa jag att jag måste prova laga och själv nån gång. Så nu måste jag ju det!! :)

    SvaraRadera