fredag 9 november 2012

Värmande äppeldrink med rom

I helgen när vi hade middagsbjudning och vädret var riktigt novemberruskigt bjöd jag på en variant av varm äppeldrink med rom i. Inte riktigt glögg, och inte riktigt vanlig drink heller, men perfekt att servera så här års som välkomstdricka i glasen. Följande recept (som var en ren och skär höftning från min sida) räckte till 4 glas av storleken ovan, samt ett halvt glas påtår till alla.

Värmande äppeldrink med rom, 4 personer
ca 5 dl äppeljuice eller äppelmust (jag använde Tropicana)
2 msk råsocker
3 kanelstänger
ca 1 tsk mortlade små kardemummakärnor
0,5 dl rom (jag använde mörk rom)

Häll upp alla ingredienser utom romen i en kastrull och låt sjuda, men inte koka. Strax före servering hälls romen i. Självklart kan man ta i mer rom än de 0,5 dl som jag hade i, Olof tyckte att vi gott och väl kunde ha hällt i mer, men jag gillar inte när varma drycker smakar för mycket alkhohol. Jag utgår ifrån att jag med största sannolikhet lär tillhöra någon form av minoritet i den frågan. Trevlig fredag på er nu, kära läsare!

9 kommentarer:

  1. Det låter jättegott och värmande i höstrusket!
    Men ska det vrkligen vara 0,5 dl juice? Tot 1 dl vätska till 4 personer låter lite lite även om man har små glas. ;)Eller är det jag som är glupsk?

    SvaraRadera
  2. Här har vi också olika åsikter när det kommer till den frågan:) Anki är som du och tycker det snabbt blir för spritigt med varm alkohol, medan Håkan gärna tillsätter en extra styrketår.
    Oavsett så låter det som en härligt värmande höstdrink!

    Ha en riktigt skön helg, alla tre!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Jag som inte gillar glögg skulle lätt föredra den här! Jag säger skål för den och för fredag.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Låter inte fel alls det här!
    Mums nu när mörkret och grådasket drar fram..
    Må fint!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Kaksmulan! Tack för tipset! Vilken felskrivning! Jag ändrade så fort jag såg din kommentar! Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det blir godare än glögg att göra värmande drinkar med äppeljuice. Glögg blir gärna för sött. Låter som en drink för mig och Berra.
    Hoppas ni haft trevligt i Stockholm och på mässan. Verkar varit fint (stort...) utbud på vin, hi hi...

    SvaraRadera
  7. Det är så gott med varm äppelmust med kryddor i. Vi brukar hälla calvados i vår, ska testa rom nästa gång! :-)

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig värmande drink. Är ju inte mycket för sådant men maken han tycker det låter hur smarrigt som helst, det blir en sådan framöver säger han :) Kram på er!

    SvaraRadera
  9. Anna-Karin Olandius15 nov. 2012 21:13:00

    Så gott! En härligt söt och syrlig höstglögg. Men jag ökande mängden rom till det dubbla :-)

    SvaraRadera