söndag 30 december 2012

Dulce de leche-pannacotta med karamelliserade pecannötter

Då var det dags för något som kan klassas som matporr igen! Jag får nog starta en kategori som heter Matporr här på bloggen, där jag lägger the best of the best av desserter. Som ni säkert har sett på bloggen så har jag de senaste veckorna använt karamelliserade pecannötter till allt från småkakor till Rocky Road. Men där de passar som allra bäst är nog ändå på toppen av en dulce de leche-pannacotta. Den där blandningen av sött och salt som man får när man karamelliserar nötterna i råsocker och flingsalt passar så otroligt bra tillsammans med den söta kolasmaken från pannacottan. Och själva pannacottan är så enkel att göra att man nästan skäms; Bara att värme grädde, ösa ner dulce de leche och några gelatinblad, och sedan låta stelna. Min kompis Ylva som blev bjuden på det här igår sa att det var bland det godaste hon ätit. Så det här bara måste ni prova! Så här gör man, lite mer exakt:

Dulce de leche-pannacotta, 8 portioner:
1 burk dulce de leche (är oftast på 397 g)
(finns antingen färdig och heter då Karamelliserad mjölk och förvaras med största sannolikhet bredvid den kondenserade mjölken. Annars är det bara att koka en burk med sötad kondenserad mjölk tills du får dulce de leche, instruktioner till det finns här. Men den färdigkokade är otroligt smidig.Går även att köpa klassisk dulce de leche här.)
5 dl grädde
3 gelatinblad

Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten, låt dem ligga i minst 5 min. Värm upp grädden i en kastrull på spisen, och ta den från värmen precis när den börjat koka. Rör ner dulce de lechen, och rör om med en vanlig handvisp tills den har löst sig. Rör ner gelatinbladen, och häll sedan upp i portionsformar som du ställer i kylen i minst 6 timmar, allra helst över en natt. Precis före servering, toppa med karamelliserade pecannötter.

Karamelliserade pecannötter som topping
100 g pecannötter
0,75 dl råsocker
0,25 dl vatten
1 rågad tsk flingsalt

Hacka nötterna grovt, och rosta dem i en torr stekpanna ett par minuter, tills de mjuknat lite och det börjar lukta gott om dem. Häll över dem på en tallrik, och mät upp råsocker, vatten och flingsalt i stekpannan. Rör om, koka upp under någon minut och låt det karamelliseras. Det bubblande sockret är klart när det blir bärnstensfärgat. Ta pannan av värmen, rör ner pecannötterna och blanda snabbt. Häll sedan över på bakplåtspapper och låt stelna. Toppa panncottan med de finfina nötterna.

Behind the scenes från när jag pimpade de små pannacottorna vid sommarstugan i höstas. 

21 kommentarer:

  1. Låter galet gott! Så otroligt vacker bild.
    Gott nytt år på er! Kramar.

    SvaraRadera
  2. Låter jättefarligt!!! Sätter sig säkert rakt på kärlekshandtagen;) Allt som är så där in i bomben gott har en tendens att sätta sig just där.
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Dulce de leche är verkligen ljuvligt gott och de här små pannacottorna ser grymma ut. Önskar er ett Gott Nytt År, kram!

    SvaraRadera
  4. Måste provas! helt klart! ska bjuda på kalkon här i dagarna så det kan väl vara en passande efterrätt....ha ett gott slut och ett gott nytt! kram!

    SvaraRadera
  5. Jag har varit sugen ett tag på att testa denna pannacotta och jag kan ju inte påstå att den låter mindre lockande med nötterna.

    SvaraRadera
  6. Avancerad matbloggsfotografering! Härlig bild!
    Jaha....nu sätter ni griller i huvudet, du och Remsan, om vad jag ska göra med min burk. Både glass och pannacotta låter ju sagolikt gott!
    Gott nytt år önskar jag dig och Olof!

    SvaraRadera
  7. Vackert!!!°
    Önskar dig Gott Nytt År!!!!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Åh herreG så gott:)
    Gott nytt år!!
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  9. Vilka fina bilder!!! Pannacottan åker in i favoriterna. Tänkte testa den där färdiga dulce de lechen, så slipper man koka den.
    Gott nytt år!!

    SvaraRadera
  10. Det är farligt att gå in här och läsa innan jag ens har ätit frukost! =) Oj så sugen jag blir på alla godsaker!

    SvaraRadera
  11. Åh nu blev jag sugen igen :-) Måste laga denna själv SNART!!

    SvaraRadera
  12. Det ser fantastisk godt ut - gleder meg til å prøve! Hvor lang holdbarhet tror du pannacottaen har? Og tror du det går an å fryse den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den nog håller ett par dagar i kylen. När man sparar pannacotta i kylen brukar konsistensen bara bli bättre, det enda som kan hända är möjligtvis att själva ytan blir lite torr, så täck den med plastfolie. Jag har inte testat själv att frysa den, men jag har hört att det ska gå bra att frysa pannacotta. Så kör hårt, och lycka till! :-)

      Radera
  13. Underbart recept, det måste vi prova!

    SvaraRadera
  14. Låter fantastiskt gott, hur långt innan servering kan man göra nötterna färdiga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan göra dem klara långt i förväg, ett par dagar till och med, om man skulle vilja. Lycka till! :-)

      Radera
  15. Mmm... Nyår! Blir dessa tillräckligt "fasta" för att stjälpa upp och stå själv? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså jag tror det, men jag vågar ju inte lova något. ;-) Jag hade nog serverat dem i fina små låga skålar, och ställt varje skål på en tallrik och garnerat med lite lullull runt omkring. Lycka till! :-)

      Radera
  16. Mmm.. Nyår! Blir dessa tillräckligt "fasta" för att stjälpa upp så de håller formen utan glas? :)

    SvaraRadera