tisdag 4 december 2012

Fusksurdegsbrödet - nu med vört!

Här kommer månadens mest användbara recept - fusksurdegsbrödet i vörtversion! Det smakar precis lika gott som det doftar, och det är superenkelt att göra; bara att röra ihop innan läggdags kvällen innan, och baka ut och ugnsgrädda i en kvart morgonen därpå.

Det klassiska fusksurdegsbrödet är ett av bloggens populäraste recept, och att göra en vörtversion av det så här inför jul kändes snudd på obligatoriskt. Ni behöver inte mixtra med olika mängder kryddor, för det har jag redan gjort fyra gånger, tills jag blev nöjd med receptet. Men vad ni än gör - använd inte den där färdiga vörtmixen på påse. Den funkar jättebra i flera olika brödrecept, men just i fusksurdegsbröd är den ingen hit, brödet får inte alls lika fin konsistens.

Fusksurdegsbröd - vörtversionen, 3 baguetter:
1 tsk pomerans, mald
0,5 tsk kardemumma, mald
2 tsk ingefära, mald
2 tsk nejlika, mald
1 tsk jäst
1,5 dl julmust, ljummen
1,5 dl porter, ljummen
0,5 dl socker
1,5 tsk salt
6-7 dl vetemjöl special

Blanda samman de malda kryddorna pomerans, kardemumma, ingefära och nejlika för sig i en liten kopp. Smula ner jästen i en bunke, och rör ut den med ljummen julmust och porter. Rör ner kryddblandningen, salt och socker, och rör sedan ner mjölet. Degen behöver knappt arbetas alls, den ska bara blandas med slev tills den känns någorlunda smidig, men är fortfarande ganska kladdig. Täck degbunken med plastfolie, och låt stå och jäsa i 10-15 timmar.

Vid utbakningen - stjälp upp degen på ett väl mjölat bakbord. Vik degen en gång över sig själv, så att båda sidor blir mjölade. Dela den i 3 lika stora delar, och mjöla snittytorna. Vrid degen med lätt hand till 3 baguetter som du lägger på en plåt med bakplåtspapper. Degen ska arbetas så lite som möjligt, för att de karaktäristiska "surdegsbubblorna" som bildats vid jäsningen ska behållas. Låt baguetterna vila medan du värmer ugnen till 275C. Innan du sätter in plåten i mitten av ugnen - spraya ugnen lite grann invändigt med vatten, både uppe och nere med hjälp av en blomspruta, det gör mycket för brödets skorpa. Grädda bröden i 13-15 min. De är klara när de låter ihåliga om man tar ut dem och knackar på undersidan av dem. Låt dem sedan svalna på galler utan bakduk.

16 kommentarer:

  1. Gahhh vad gott kram Sofia hälsa!

    SvaraRadera
  2. Fy hundan! Det här måste jag ju testa!

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet! Jag ska prova :)

    Kram anna

    SvaraRadera
  4. Det måste jag ju prova! Låter ju hur enkelt som helst.
    Ha en fin kväll /Liv

    SvaraRadera
  5. Mååååååste jag testa! Låter sjukt gott. Älskar ju det vanliga och gör det ofta!

    SvaraRadera
  6. Älvdala - jag använder färsk jäst. :-)

    SvaraRadera
  7. Tack för trevligt matprat på glöggfesten, tack också för härligt bloggprat och lockande recept. Väldigt fina bilder på dig själv och allt annat:)

    SvaraRadera
  8. Alltså 1 tsk färsk jäst!? Det är väl superlite? Vanligtvis när man snackar bröd brukar man ju prata om 50 g eller så... Fast då ska det ju å andra sidan knådas och jäsas i evighet. Tydliggör gärna detta så man inte står där en helgmorgon, sjukt brödsugen, och det blir pannkaka av det hela!

    SvaraRadera
  9. Rasmus - det är 1 tsk färsk jäst som gäller. Många "vanliga" bröd innehåller mer än dubbelt så mycket mjöl, och ska endast jäsa i knappt två timmar totalt. Det här brödet ska jäsa i över en hel natt, och innehåller bara 6-7 dl mjöl. Så det är lugnt, ta och testa, det kommer att bli toppen! :-)

    SvaraRadera
  10. Helena, hur är det med hållbarheten på brödet? Jag vill baka nästa helg men samtidigt ha bröd helgen efter det också... Blir det bra om man fryser det, eller ska jag satsa på att baka två gånger helt enkelt?

    SvaraRadera
  11. Sara - det går bra att frysa, men det blir inte riktigt samma sak. Visst blir det bra, men just den där surdegsaktiga skorpans krispighet förlorar man lite när brödet tinas, den blir mjukare. Om jag var du skulle jag baka båda helgerna, brödet går ju ändå väldigt snabbt att veva ihop. Lycka till! :-)

    SvaraRadera
  12. Okej, jag vet att det är tredje gången jag kommenterar på samma inlägg MEN jag måste bara tacka för receptet! Nu är det testat och jag är mest stolt över att jag för först gången gjort baguetter som inte ser ut som att någon trampat på dem ;) Galet goda och ännu enklare att göra! :D

    SvaraRadera
  13. Sara, vad kul att det gick så bra med brödet, det glädjer mig! :-)

    SvaraRadera
  14. Supergott bröd! Stort tack!

    SvaraRadera