tisdag 18 december 2012

Vaniljkola med smör och havssalt

Det här inlägget har redigerats, och det nya receptet har tillkommit inför julen 2014. Originalreceptet från Pärlans Konfektyr är jättegott, men det tar tid att väga alla ingredienser, och glykos på tub är onödigt dyrt, det går precis lika bra med glykossirap. Nedan följer det omarbetade och förenklade receptet:

Vaniljkola med havssalt, ca 40 st
100 g smör
2,5 dl vispgrädde
0,5 tsk flingsalt
1 vaniljstång
2,5 dl socker
1,5 dl glykossirap
----------
extra flingsalt att strö ovanpå

Ta fram en liten kastrull och lägg i smör, grädde, flingsalt och urskrapad vaniljstång (både frön och stång), och låt smälta samman på svag värme. I en annan kastrull - koka upp socker och glykossirap på hög värme tills det blir ljust bärnstensfärgat och kommer upp i en temperatur på 170C. Ta kastrullen av värmen, och häll ner den varma smör- och gräddblandningen. Det bubblar till rejält i början, bränn dig inte på ångorna! Låt koka upp igen, på lägre temperatur, tills kolan blir 124C alternativt håller för ett klassiskt kulprov. Fiska upp och släng vaniljstången, och häll upp kolan i en lämplig form klädd med bakplåtspapper. Vänta en eller ett par minuter, och strö sedan på flingsalt efter smak och tycke. Låt kolan svalna i rumstemperatur i 3-4 timmar, alternativt över natten, innan du skär den i bitar som du sedan slår in i smörpapper.

-----------------------------------------------------------------

Nedan följer det gamla inlägget, med originalreceptet:

Jag har en ny besatthet: Vaniljkola med smör och havssalt. Den är så god att jag är helt till mig, minst lika god som lakritskolan med havssalt. Receptet kommer från tjejerna på Pärlans Konfektyr i Stockholm. När jag hälsar på min kompis som bor i Vasastan brukar jag alltid slinka in på Vasastans Ost, för där säljs flera av smakerna från Pärlans Konfektyr.

När min jobbarkompis Marija och jag tillagade de här kolorna häromkvällen hade vi bästa möjliga intentioner att följa receptet till punkt och pricka, men det visade sig att man inte kom upp i 170 g glykos på de två tuber jag hade införskaffat. Kolan blev måhända lite lös, men lika god ändå. Till nästa kok som får ske snarast (om ni lagar kolorna förstår ni varför!) har vi köpt hem en lite större flaska glykossirap, jag hoppas att det ska funka bra det med. Fortsättning lär följa.

Pärlans vaniljkola med havssalt, ca 40 st
170 g glykos
250 g socker
80 g smör
2 dl grädde
0,5 vaniljstång
0,5 tsk havssalt
extra havssalt att strö ovanpå

Ta en liten kastrull och häll i grädde, smör, en halv tsk flingsalt och urskrapad vaniljstång, och låt smälta samman på svag värme. I en annan kastrull - koka upp socker och glykos på hög värme tills det blir ljust bärnstensfärgat och kommer upp i en temperatur på 170C. Ta kastrullen av värmen, och häll ner smör- och gräddblandningen. Låt koka upp igen, på lägre temperatur, tills kolan blir 123C alternativt håller för ett klassiskt kulprov. Ta ur vaniljstången, och häll upp kolan i en lämplig form med bakplåtspapper. Vänta en eller ett par minuter, och strö sedan på flingsalt efter smak och tycke. Låt sedan kolan svalna i rumstemperatur i 3-4 timmar (jag lät den få stå över natten) innan du skär i bitar som du sedan slår in i smörpapper. 

10 kommentarer:

  1. Fin blogg du har!
    Har en gråga angående smörkola-receptet...om jag har vaniljpulver istället för vaniljstång, hur mycket ska jag då ta?
    Tack!
    /Pia

    SvaraRadera
  2. Mums, dessa ligger på delad 1:a plats med lakritskolorna.

    SvaraRadera
  3. Var hittar du större förpackningar med flytande glykos? För apoteken har bara tuber om 50 ml/g och det räcker inte långt.

    Pia, jag har inte gjort vaniljkola efter det här receptet men det behövs inte så mycket, en knivsudd till ett kryddmått ungefär.

    SvaraRadera
  4. Pia - vad kul att du gillar bloggen! Pärlans originalrecept finns här, och där står det att man kan ersätta den halva vaniljstången med 1 tsk äkta vaniljpulver:

    http://www.recept.nu/parlans-konfektyr/efterratter-och-godis/agg-och-mejeri/klassisk-vaniljkola/

    SvaraRadera
  5. Karolina - jag har inte heller hittat några större förpackningar med glykos än de som finns på apoteket. Och att köpa 3 sådana tuber gör ju att det onekligen blir en ganska dyr kola. Men den flytande glykossirapen köpte vi på ICA, den kom från Dansukker. Jag har inte testat att göra kolan på den än, men ska testa imorgon. Återkommer om hur det går! :-)

    SvaraRadera
  6. Tack!, ska testa i helgen, och ska absolut försöka hitta glykossirap!
    God Jul!!! /Pia

    SvaraRadera
  7. Photo by Emelie7 jan. 2013 10:03:00

    Hej!
    Jag har inte kommenterat här inne på ett tag, men här måste jag lämna ett spår.
    Jag vill tacka dig för detta toppenrecept! :D Jag gjorde det till jul och gav bort i små fina skålar till farmor, farfar och mamma. När jag stod och skar till dom i köket hemma hos päronen (så där i sista stund) så smakade mamma en och blev heeeelt såld. Hon stod sedan och tjuvkikade, som ett litet barn, utanför rummet jag pysslade i och hoppades att en skål var till henne. Så himla kul! Jag har nog aldrig sett henne så. :P
    Så nu vet jag vad jag ska baka till hennes dagar! Tack!
    Jag har inte provat med glukos på tub, så jag vet inte hur den blir, men jag körde glykossirapen och det blev suveränt tyckte vi! Det gäller bara att ha den rätt tempererad när man ska servera för den kladdar ihop lite när det är varmt och är väldigt hård om den är kyld, men så kanske det är med vanliga glukosen också...
    Helt klart ett enkelt och grymt bra godisrecept! :D

    SvaraRadera
  8. Låter ju hur gott som helst!
    ♥ Ha en skön helg! God Jul önskar Nilla. ♥

    SvaraRadera
  9. om man bor i stockholm kan man köpa alla pärlans ingredienser i deras butik på söder... köpte glukos 300g där. Supersmidigt

    SvaraRadera