söndag 13 januari 2013

Hemmagjord Baileys - Ojojoj!!!

Alltså jag tror jag dör lite, så gott är det här! Matporr i ordets rätta bemärkelse. Därför har jag nu startat upp en kategori som faktiskt heter just Matporr, som ni finner till höger bland de olika kategorierna. Där kommer bara the best of the best att hamna, bland mina recept av lite sötare karaktär. Men tillbaka till Baileysen, jag kan fortfarande inte smälta att den var så otroligt god! Det här är verkligen den ultimata gå-bort-presenten.

Jag kan inte ta all cred för receptet själv, för det kommer från grunden från den tyska bloggtjejen Dani på Ein Klitzeklein(es) Blog, men jag har försvenskat det och rundat av det lite. I hennes recept står det att man ska ha i 250 ml Korn, vilket fick Olof och mig att lägga våra pannor i djupa veck och fundera över vad i hela friden som menades med Korn. (Till och med Bally var konfunderad.) Nog för att man gör whisky på korn, men ändå. Spannmålet korn? Som tur är så är ju faktiskt min mor gift med en tysk man, som klargjorde att Korn är en klassisk, tysk schnaps. En helt okryddad sådan, så vi har helt enkelt ersatt den med Renat. Receptet blir knappt en liter Baileys (beroende på hur mycket man provsmakar under, ähurm, framställningen) och det varar i ca 1 vecka i kylen, max.

Hemkörd Baileys, knappt 1 liter:
3 äggulor
1 msk snabbkaffepulver
3 dl florsocker
2,5 dl Renat
1 tsk vaniljarom (finns på små flaskor bland bakattiraljerna)
3 msk mörk rom
4 dl vispgrädde

Lägg äggulorna i en bunke, och rör samman dem med kaffepulvret med hjälp av en gaffel. (Jag använde Nescafé.) Rör samman Renat och florsocker i en annan bunke, börja med att röra ut florsockret med en dl Renat, och spä sedan på med resten av spriten. Blanda ner vaniljarom, rom och ägg&kaffe-röra, och vispa lite grann med elvisp så att allting löser sig och blandar sig fint. Häll i grädden, och ta eventuellt något varv till med vispen så att det blandar sig. Häll upp på steriliserad flaska, och ställ in i kylen. Den ska serveras kall, gärna med en isbit. (Tips från den tyska bloggen för att sterilisera en flaska; skölj flaskan i varmt vatten och lägg sedan in den i ugnen på 130C i ca 15 min.)

5 kommentarer:

  1. Ojoj, låter super detta. Haha, provsmakade ni mycket under själva framställningen? ;)

    Hoppas helgen varit avkopplande och skön, att skrota i pyjamasen är inte fy skam, kram!

    SvaraRadera
  2. Så kul, det är onekligen så mycket mer känsla i det himmagjorda!
    Kaluha har vi gjort med mycket mycket lyckat resultat, tänk snart kan man kanske ha ett helt barskåp fullt av egenhändiga blandningar...

    ha en goderlig vecka,
    kramar

    SvaraRadera
  3. Funderar på detta till vårt bröllop i sommar. Hemmagjord Baileys som avec. Det vore kanske något? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju som en toppenidé! Lycka till med ert sommarbröllop, och grattis! :-)

      Radera